Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har en ljus beige ratt i min v70 och den är snart mera svart än beige.
Detta är enligt de på bilia vanligt på de första årsmodellerna på v70:in vissa blev bytta på garanti andra inte. Och priset på en ny är 3500.
Varför har man inte förlängd garanti på detta eller ett lågt pris på en ny ratt då det är mycket vanligt??? 1500 skulle jag kunna tänka mig betala men inte 3500 för en ratt!!!!! p g a dålig kvalitet!!
Vet ni om man kan lämna in den och få den omklädd??? Vad kan det kosta???

Tacksam för svar / Mvh Magnus.
av Frigge
grammse skrev:Jag har en ljus beige ratt i min v70 och den är snart mera svart än beige.
Detta är enligt de på bilia vanligt på de första årsmodellerna på v70:in vissa blev bytta på garanti andra inte. Och priset på en ny är 3500.
Varför har man inte förlängd garanti på detta eller ett lågt pris på en ny ratt då det är mycket vanligt??? 1500 skulle jag kunna tänka mig betala men inte 3500 för en ratt!!!!! p g a dålig kvalitet!!

Det har varit förlängd garanti på rattar, dock inget som är aktivt nu.
Tänk på att din bil är minst 8 år gammal :roll: Såååå lång förlängd garanti finns bara inte.......
Sen håller jag ju självklart med om att det är tråkigt att den inte håller längre men å andra sidan är ju just ratten utsatt för lite slitage o yttrepåfrestningar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Frigge skrev:
grammse skrev:Jag har en ljus beige ratt i min v70 och den är snart mera svart än beige.

Tänk på att din bil är minst 8 år gammal :roll: Såååå lång förlängd garanti finns bara inte.......
Sen håller jag ju självklart med om att det är tråkigt att den inte håller längre men å andra sidan är ju just ratten utsatt för lite slitage o yttrepåfrestningar.
Men v70N har samma sorts ratt och de klarar 20000 mil utan att bli missfärgade. Så då kan det inte bara ha med slitage eller yttrepåfrestningar att göra. Jag får muta min reservdels kille så kanske jag kan få en ny till bra pris :wink: . För Volvo går ju inte in med sänkt pris på de fast de vet att det är just p g a kvaliteten de blir dåliga.
Användarvisningsbild
av Lilja
Går det inte bara att fräsha upp ratten med nån läder/skinn rengöring eller något? Det svarta brukar komma av fett från händerna och brukar gå bort rätt lätt.
av Frigge
grammse skrev:
Frigge skrev:

Men v70N har samma sorts ratt och de klarar 20000 mil utan att bli missfärgade. Så då kan det inte bara ha med slitage eller yttrepåfrestningar att göra. Jag får muta min reservdels kille så kanske jag kan få en ny till bra pris :wink: . För Volvo går ju inte in med sänkt pris på de fast de vet att det är just p g a kvaliteten de blir dåliga.
Samma sorts ratt i V70N :roll: Du menar att den är rund eller :roll:

Det görs ju ständiga förbättringar på allt.
Ratten var ju en sak man visste man hade
kvalitètsproblem med, tyvärr har även V70N
av vissa modeller drabbats av ratt bekymmer.
I dessa fall släppte helt enkelt färgen men det var
bara läderrattar som drabbades, plastrattarna står sig bra
Användarvisningsbild
av Nexus
Frigge skrev:
grammse skrev:
Frigge skrev:
Samma sorts ratt i V70N :roll: Du menar att den är rund eller :roll:

Det görs ju ständiga förbättringar på allt.
Ratten var ju en sak man visste man hade
kvalitètsproblem med, tyvärr har även V70N
av vissa modeller drabbats av ratt bekymmer.
I dessa fall släppte helt enkelt färgen men det var
bara läderrattar som drabbades, plastrattarna står sig bra
Vadå :?: är inte ratten i v70N rund???????. Vad jag menade att vi har en v70N på jobbet och den ratten har stått sig bra trotts olika förare och snart 20000 mil på mätaren.

En annan fråga? han på reserv delar sa det var svårt att veta vilken ratt jag skulle ha? finns det inte någon färg cod på inredningen??
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:Går det inte bara att fräsha upp ratten med nån läder/skinn rengöring eller något? Det svarta brukar komma av fett från händerna och brukar gå bort rätt lätt.
Tyvärr :( Har testat det men lädret är missfärgat . blir att leta en bättre begagnad . Tills Volvo sänker priset på de :(
av johfo
konstaterade idag (när jag skulle till Bilia och lämna in bilen för att SRS-lampan börjat lysa helt oprovocerat) att ytskiktet släppt på ratten (läder) på vår V40 Classic 2004 som gått 4500 mil.
Det var som en brännblåsa/skavsår som vätskan gått ur, stor som en tumnagel där man håller vänstra handen och så ser man att det är på gång längs nedre vänstra delen av ratten.

Patetiskt att vi med våra små släta mjuka akademikerhänder ska kunna slita ut en läderratt på 4500 mil! (även om det var där man håller vänster handlov och "vevar" när man parkerar/manövrerar och slitaget därmed är störst så tycker jag att dom borde hålla bättre).
Men Bilia hade i alla fall nån policy att dom tog halva kostnaden när bilen var köpt där. En ny med nav ska kosta ca 3600, så ca 1800 kommer det kosta för mig.
Men uppenbarligen har dom kvalitetsproblem.
av Addict
Inte nog med att de blir missfärgade, de blir ju kladdiga oxå! Händerna limmas fast i ratten.
Användarvisningsbild
av Nexus
johfo skrev:konstaterade idag (när jag skulle till Bilia och lämna in bilen för att SRS-lampan börjat lysa helt oprovocerat) att ytskiktet släppt på ratten (läder) på vår V40 Classic 2004 som gått 4500 mil.
Det var som en brännblåsa/skavsår som vätskan gått ur, stor som en tumnagel där man håller vänstra handen och så ser man att det är på gång längs nedre vänstra delen av ratten.

Patetiskt att vi med våra små släta mjuka akademikerhänder ska kunna slita ut en läderratt på 4500 mil! (även om det var där man håller vänster handlov och "vevar" när man parkerar/manövrerar och slitaget därmed är störst så tycker jag att dom borde hålla bättre).
Men Bilia hade i alla fall nån policy att dom tog halva kostnaden när bilen var köpt där. En ny med nav ska kosta ca 3600, så ca 1800 kommer det kosta för mig.
Men uppenbarligen har dom kvalitetsproblem.
Jag upptäkte samma sak i bilhallen hos bilia på en v70-04 med 6000 mil på mätaren. Att man inte tar itu med kvalitets problemen tycker jag är svagt av volvo. :evil:

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]