Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Även om du vill sälja bilen tror jag det lönar sig bättre att fixa de här småproblemen först. Se till att laga den kabel som är av och prova sedan att radera alla felkoder. Återkommer de inte efter radering är troligen allt gott och väl.

Apropå säkerhet glömde jag nämnda att du inte bör försöka mäta resistans i kablar eller anslutningar som har med krockkuddar eller bältessträckare att göra. Resistansmätning innebär att mätaren skickar lite ström och det skulle i värsta fall kunna utlösa kudden eller sträckaren.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jag har inte, men om du har integrerad telefon i bilen, och högtalaren till den sitter som sig bör i nackstödet, så... (men det har inget med SRS-felet att göra)
Men med färgerna OR-SB och VO på kabeln, så ville jag oavsett gissa belteslås, men så får man lita på att kabeln går i ryggstödet, och då...hmm...

Jag gissar att någon tidigare har fulkopplat bältesvarnaren...?
av andersuw
Ja något åt "fulkopplingshållet" ser det ut att handla om. Av färgerna på den avslitna kabeln att döma är det mycket riktigt kabeln till bälteslåset.
av Provocative77
andersuw skrev:Ja något åt "fulkopplingshållet" ser det ut att handla om. Av färgerna på den avslitna kabeln att döma är det mycket riktigt kabeln till bälteslåset.
Kan den i så fall ge denna varning? För även jag har lokaliserat den till bälteslåset nu o i andra änden sitter den kopplad till något under sätet.
av andersuw
Ja den kan ge SRS-varning och jag skulle tippa på att det är den som är boven i dramat. Kan vara att någon först "fulkopplat" för att slippa varningen för att bilbältet inte är på och att du sedan oavsiktligt pajat fulkopplingen. ;-) Se här för vidare info om hur "fulkopplingen" kan göras:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=27578
av Provocative77
Då rundar vi av tråden.
Precis som vissa var inne på så var det kabeln som var boven i dramat. Är glad att det inte var vattnet då min familj har gett mig vad jag tål i helgen :D
Det ska de få äta upp då flekodsläsaren jag köpte även tar fyra av de bilar som finns i familjen.

Ni ska alla ha ett stort tack för er hjälp. Utan er så hade jag nog bara kört ner den till verkstaden.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]