Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kenta
Finns det någon som vet exakt hur Turbotrycksventilen fungerar på en S80 T6. Vid full gas så så kommer kraften bara sporadiskt. Det känns som om turbotrycket bara finns där ibland, och jag misstänker att Turbotrycksventilen har något med saken att göra.

Oftast styrs turboagregatets interna wastegate-ventil av en ledning som går direkt från turbinsidan av agregatet. I det här fallet styrs wastegate-ventilerna av en magnetventil som är kopplad dels till trycksidan och dels till sugsidan av turboagregaten. Magnetventilen är kopplad till centrala elektronikstyrenheten (CEM) via motorstyrenheten (ECM). Enligt Volvo kan magnetventilen klegga igen av vevhusventilationen och förorsaka att motorn tvekar vid gaspådrag. Om man tittar i VADIS så kan man kolla justeringen av länkaget mellan tryckdosan och wastegaten, genom att lägga på 45 kPa tryck på tryckdosan, och här kommer det konstiga. Det står: Tryck wastegate-ventilens hävarm mot turbohuset. Wastegate-vemtilen ska vara i stängt läge. Stängt läge?? Wategateventilen borde väl öppna vid högt tryck?
Vad jag är ute efter, är hur magnetventilen reglerar turbotrycket?

Klipper ihop dina trådar till en.
/Sparkz, Moderator
Användarvisningsbild
av Sparkz
Magnetventilen gör samma sak som pysventilen många hänger på wastegateslangen för att höja trycket. Men här är det styrenheten som kontrollerar det genom att pulsa ventilen.
Tryckdosan är inställd på ett grundladdtryck, sen kan magnetventilen höja det. Vid vissa fel, som massemätarsignal och tryckgivaren t ex, tillåts bara grundladdtrycket och magnetventilen spärras. Det kan alltså vara något helt annat som är problemet.

Jag har varit med om att ventilen har varit trög och fastnat. Sätt ström på den och hör så den klickar. Blås i anslutningarna med och utan ström och känn så den växlar.
av Kenta
Hmmm. tog bort slangen från magnetventilen idag och provade. Precis lika illa som förut. Vid full gas så kommer det riktiga accet efter ett par sekunder, men håller i sig bara någon sekund innan det känns ung som att turbotrycket försvinner. Har bytt bränslefilter + att luftmassemäteren är bytt och insprutningen är uppdaterad hos volvo.

Några förslag?
Användarvisningsbild
av S80_T6
Jag upplever att min s80 beter sig på samma sätt!! Den där riktiga sjussen infinner sig endast någon sekund sedan tappar den varvvilligheten. Det kanske skall vara så???Det var längesedan jag provkörde en annan T6:a så jag har inget färskt att relatera till. Har dock funderat på att uppgradera programmvaran till MTE.
Är också tacksam för svar..

PS. Jag skall testa laddtrycket men vet inte var jag skall koppla in mätaren (slangen). Någon som vet?

Peter
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kenta skrev:Hmmm. tog bort slangen från magnetventilen idag och provade. Precis lika illa som förut. Vid full gas så kommer det riktiga accet efter ett par sekunder, men håller i sig bara någon sekund innan det känns ung som att turbotrycket försvinner.
Några förslag?
Tar du bort slangen blir trycket för högt och styrenheten stänger av bränsle och gnista, är det det som händer?
Som sagt, när vissa felkoder är satta tillåts bara grundladdtryck så felet kan ligga någon annanstans.
av Kenta
Nja, det känns inte som att tändningen slår av. Inte lika dramatiskt som när antispinnsystemet trädet in. Det accar fortfarande, men ganska tamt.

Jag har haft loss turbotrycks-ventilen och provat att blåsa samtigt som jag la spänning på kontakten, och den växlade helt ok.
Om det är skit i röret till vaste-gaterna, kan det då bli så att det blir för högt tryck och styrsystemet slår av?
Vid koll hos Volvo fanns det inga felkoder. Borde det inte registreras felkoder om styrsystemet tvingas till att träda in pga för högt turbotryck eller defekt trycksensor?
Det trista med dessa moderna bilar är att man är ganska ställd om det händer något. Har funderat på att skaffa en OBD2-läsare, men är inte så säker på hur stor nytta man har av en sådan, den kostar ju några spänn.
av Shell
hur gick det sen? fixade du problemet?
trimmad bil?
av Kenta
Problemet kvarstår tyvärr. Köpte en ny magnetventil, men det hjälpte inte. Bilen är inte chipad. Såg på Tuning chip´s hemsida att dom åtar sig kontroll och felsökning. Någon här som har någon erfarenhet av den firman? (ligger i Sthlm)
Användarvisningsbild
av CarMan
får bilen soppa som den ska?
av Kenta
Vet inte riktigt hur jag skall kolla det. Jag har bytt bränslefiltret.
start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]

Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]