Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Göte skrev:
snepo skrev:om jag förstod det rätt är höjningen,de tre första åren.
Men när alla gamla dieselbilar med 6000kr skatt åker på skroten för att ingen vill köpa en begagnad andra bil med så hög kostnad så kommer alla nyare att beskattas högre per automatik, en D4 awd får säkert ca 6000kr skatt innom kort och alla andra ca 3000kr för pengarna skall in i kassan....

När alla kör elbilar så kommer nån ny skatt
Runt 3000kr i skatt är ungefär vad jag betalat på flera bilar jag haft. Förutom S80 diesel,den var lite över 4000kr. Samt 3000 eller 6000 på en bil för 3-400000kr är väl inte så farligt egentligen. Värdeminskningen mycket större. Sen tycker inte jag heller om att de höjer skatten på oss bilbister hela tiden. Dessutom borde dom väl höja skatten på äldre bilar,och inte nya. Nya blir ju renare och renare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag kollar regelbundet vad t.ex. uppemot 15 år gamla diesel Audi Allroad (gamla modellen -01-05) kostar och de går för 30-50000 fortfarande trots en förbrukning kring litern och en skatt på 9000:-/år. Långt ifrån osäljbara, alltså, men vem köper dom? En och annan är LB-reg, men bara enstaka.
av Göte
snepo skrev:
Göte skrev:
snepo skrev:om jag förstod det rätt är höjningen,de tre första åren.
Men när alla gamla dieselbilar med 6000kr skatt åker på skroten för att ingen vill köpa en begagnad andra bil med så hög kostnad så kommer alla nyare att beskattas högre per automatik, en D4 awd får säkert ca 6000kr skatt innom kort och alla andra ca 3000kr för pengarna skall in i kassan....

När alla kör elbilar så kommer nån ny skatt
Runt 3000kr i skatt är ungefär vad jag betalat på flera bilar jag haft. Förutom S80 diesel,den var lite över 4000kr. Samt 3000 eller 6000 på en bil för 3-400000kr är väl inte så farligt egentligen. Värdeminskningen mycket större. Sen tycker inte jag heller om att de höjer skatten på oss bilbister hela tiden. Dessutom borde dom väl höja skatten på äldre bilar,och inte nya. Nya blir ju renare och renare.
Skillnad om man köper en ny bil, men Köper jag en begagnad andra bil till familjen så går alla bilar med 6 tkr bort direkt. Vem vill köpa en beg V70 diesel med 6000kr skatt som andra familjebil när man kan köpa en bensinare istället. Det är ju helt omöjligt att tjäna igen dom pengarna på lägre förbrukning och med awd så är förbrukningen nästan samma som med bensin, om 10 år kommer en xc60 bensin säkerligen ha betydligt högre andrahands värde än en awd diesel.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Räknade ut att min V60 skulle kosta 7600kr/år i skatt första 3 åren med nya reglerna :shock: Tack för kaffet :roll:
av KrilleW
Så går det när man röstar fram en inkompetent vänsterregering.
Hoppas att fler tänker efter nästa gång.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag tycker alla gnällspikar kan flytta till mogadish el nåt annat uland där de slipper betala skatt...........
av KrilleW
Derank skrev:Jag tycker alla gnällspikar kan flytta till mogadish el nåt annat uland där de slipper betala skatt...........
Det är väl ingen här som påstått att vi inte vill betala skatt? Det är väl snarare så att skattehöjningarna i många fall är orimliga med tanke på hur mycket mer en "miljöbil" kostar, vilket medför att betydligt färre har råd att köpa bil. Om regeringen vill styra oss att köpa miljövänligare bilar så måste de ju öka subventionerna för det också. 40,000kr i subvention täcker inte de stora merkostnaderna det medför.

Mogadishu kanske vore ett tips för dig annars btw. Jag har hört att trafikregler och bilar med säkerhetssystem inte existerar där.
av Mikeys
Jag förstår inte vad du menar med att betydligt färre har råd att köpa bil. De allra flesta billiga småbilar (oavsett drivmedel) ligger redan på sådana nivåer idag som i princip skulle bli skattefria, så om något skulle det väl nästan bli billigare att äga en bil. Och begagnade bilar ligger kvar på samma skatter som idag, så de enda som egentligen drabbas i någon större utsträckning är de som köper större dieseldrivna SUVar. Men även där blir ju 4000:- extra per år inte mycket på en bil som tappar 150000:- i värde per år. Eller menar du att allt under typ en XC90 D5 inte är "bil"?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]