Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problement är inte bilskatten, utan SKATTEN, den totala mängden skatt som tas ut, till välfärden som det så vackert heter

DN Debatt. ”Avskaffad statlig inkomstskatt skulle öka skatteintäkterna
http://www.dn.se/debatt/avskaffad-statl ... ntakterna/
Ingen tjänar på perversa skattenivåer
http://www.expressen.se/ledare/ingen-tj ... ttenivaer/

I svensk politik säger man sig oftast bortse från de dynamiska effekter som Lafferkurvan visar. Nya offentliga utgifter ska finansieras krona för krona och man låtsas oftast att om man höjer skattesatsen med en procent så stiger också skatteintäkterna med en procent. Men det är inte skatteintäkterna man fastställer utan skattesatserna, så man vet aldrig vilka intäkter vi faktiskt får in. Indirekt erkänns dock Lafferkurvan genom att staten sprider skattetrycket på så många olika skattetyper, som miljöskatter, företagsskatter, punktskatter. Alla vet egentligen att höjda skattesatser innebär beteendeförändringar och genom att smeta ut skattetrycket på många olika skattebaser hoppas politikerna kunna dölja det.

http://www.skattebetalarna.se/nyheter/s ... fferkurvan

Det mest märkliga är ju att att äga en bil som har högt utsläpp straffas, inte att använda den
Momentum skrev:Det mest märkliga är ju att att äga en bil som har högt utsläpp straffas, inte att använda den
Indirekt, genom bränsleskatten. Men det vore mer rationellt att ta bort fordonsskatten och höja bränsleskatten om man faktiskt vill styra beteenden.. Då slipper man beroendet till missvisande körcykler och kommer åt den verkliga förbrukningen dessutom.

Men som du är inne på. Skatt sätts sällan på rent rationella grunder :P
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är besviken på hur tam den blev.. Borde ha slagit lite högre mot de som väljer nya utsläppsmonster och gett en bonus på minst 60k till de som väljer nya som släpper ut minst. Tandlöst och inte tillräckligt för den helomställning som måste ske igår. :/

Fånigt att artikeln vinklar det som att det ska slå mot stackars barnfamiljer.. Man behöver inte en av de största motorerna för en familjebil. Inom några få år har du dessutom hybrider för ungefär samma pris och då får du troligen en bonus istället om än inte på mer än några tusenlappar.

"En Volvo V90 (119g/km) får en höjd skatt på 1848 kronor de tre första åren."

Alltså ungefär 615kr mer per år.. På en bil som säkert kostar 400k. Rubrikerna är ju rena Aftonbladetrubriker!
Senast redigerad av 4 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av mattes
XC90_Executive skrev:Glöm inte att det är coolt att betala skatt!! :wink: Eller hur var det nu egentligen.... :roll:
Eller hur, man blir påmind om det varje dag nu.

Tror att mp försker få in så mycket "Miljö" skatter innan 2018 då dom förhoppningsvis förpassas ut ur riksdagen.

Jag tänkte mig annars att köpa en T8 och strunta i att ladda betteriet alltså bara för att :twisted:
Användarvisningsbild
av joel80
Centern ville ha ännu större skillnad och ge bättre morot åt de med 0-utsläpp.
I övrigt var det väldigt länge sen vi hade så låga skatter som vi har nu.. Det är väldigt många miljarder som numera går bort för staten i jobbskatteavdraget, rutbidrag och rotbidrag..

Min totala skatt 2016 på intjänad tjänst ligger på bara kring 23-24%. (ligger under brytpunkten för statlig skatt..)

De flesta tror att dom skattar kring 30-32% på sin lön men alla jobbskatteavdrag man har infört har på ett listigt sätt sänkt det rejält men fortsatt att få folk att tro att dom betalar lika mkt som förut..

En rejäl skatt på nya miljövidriga bilar är välkommen.. Men som sagt är den allt för mesig och de som köper bil för 500k bryr sig nog tyvärr inte om en extrakostnader på ett par tusenlappar.

De som bryr sig om det kan med fördel köpa en elbil eller hybrid.

Jag tror dock det här förslaget blir omgjort en gång till innan det går igenom.
Ska vi bara prata miljö är väl det bästa att inte byta bil utan köpa och sen köra till den är skrot tillverkningen av en ny bil står väl för stor del av utsläppen av en bils livstid......köper jag ingen ny bil så får staten inte in några extra momspengar heller.
av ansjo
Lägg på en vägskatt/tull för utländska lastbilar, så är snart finanserna fixade :roll:...
Användarvisningsbild
av joel80
troubleshooter skrev:Ska vi bara prata miljö är väl det bästa att inte byta bil utan köpa och sen köra till den är skrot tillverkningen av en ny bil står väl för stor del av utsläppen av en bils livstid......köper jag ingen ny bil så får staten inte in några extra momspengar heller.
Beror på hur långt du kommer köra. Efter typ 10-15k mil i en äldre bil går du förbi miljökostnaden för en ny elbil. (Lite beroende på i vilket land den tillverkas och vilket land den körs i.)

Men det är inte äldre bilar som det ska jämföras emot egentligen utan den nybilsförsäljning vi har idag. Väljs det en elbil istället för fossilbil där så körs det igen betydligt snabbare (Eftersom den nya fossilbilen också har tillverkningsutsläpp, om än inte riktigt lika stora.)

Bäst av allt vore såklart om färre körde bil helt och hållet, men det är ändå rätt få som vill göra avkall på möjligheten att kunna ha egen bil.

Jag tror det är viktigt att försöka styra nybilsförsäljningen, och samtidigt inte straffa de äldre bilarna allt för mycket med fasta kostnader. Skulle velat se att förslaget var mer riktat på det viset.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]

Angående motorvärmare för "hy[…]