Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av havalovic
Bästa alla,

Jag har beställt en XC60 Classic D4 AWD. Jag läste på SVT att fordonsskatten chockhöjs nästa år. Det gäller tydligen nya bilar. Bilar med utsläpp över 140g/km ska beskattas med 100kr/g för varje gram som överstiger gränsen 140g/km. Lägg därtill att gränsen för när skatt dras kommer att börja från 95g/km (jämförd med dagens 111) och för varje överstigen gram gäller 77kr ända till gränsen 140g/km. Ursäkta för de många siffrorna.

Min fråga är följande: Dessa regler gäller väl för de nya bilar som köps nästa år och inget annat? Dvs min beställda bil som jag får om 7 veckor kommer att beskattas enligt dagens regler. Har ni uppfattat det så också? Det är inte helt tydligt tycker jag då det står i vissa medier att det nästan påverkar alla bilar i Sverige?

PS. Detta är bara ett förslag än så länge men det skrivs på ett sätt i medierna som får en att tro att det kommer hända.

Tack på förhand för era kommentarer.
Användarvisningsbild
av mattes
havalovic skrev: Min fråga är följande: Dessa regler gäller väl för de nya bilar som köps nästa år och inget annat? Dvs min beställda bil som jag får om 7 veckor kommer att beskattas enligt dagens regler. Har ni uppfattat det så också? Det är inte helt tydligt tycker jag då det står i vissa medier att det nästan påverkar alla bilar i Sverige?
Dom skriver iofs "modellår 2018" men eftersom det inte är bestämt än och du får din om 7 veckor tror jag nog du kan sitta lungt.

Vad dom däremot talar väldigt tyst om är att ALLA kommer att få höjd skatt, dom planerar att sänka gränser för koldioxid till 95 gr/km.
Så går deras förslag igenom så......

Det enda vi kan vara säkra på är att vi alla måste betala MER HELA tiden.
*suck*
Användarvisningsbild
av SagaPer
Her er en oversikt over bilsalget i Norge i februar 2017: http://www.ofvas.no/bilsalget-i-februar ... ry719.html

- Salg av elbiler utgjør 15.8%
- Tesla solgte 98 elbiler i jan-febr
- Salg av hybridbiler utgjør 32% (opp fra 22% i 2016)
- Salg av dieselbiler utgjør 28.5% (ned fra 35.1% i 2016)
- Gjennomsnittlig utslipp på nyregistrerte biler utgjør 88 g/km
- Volvo ligger på 4.plass bak VW, Toyota og BMW (891 solgte biler i jan-febr)
Användarvisningsbild
av Derank
Det lär ju inte vara avgörande för ditt bilägande. Ett par tusenlappar extra per år klarar alla.
av Göte
Snart dags att byta ut vår andra bil och då köper jag en ny Volvo i Tyskland med lägre moms plus att nuvarande idiot regering går miste om moms intäkterna. Skatten kommer man inte ifrån, men jag gör allt för att det ska bli en förlust affär för staten.
av Göte
snepo skrev:om jag förstod det rätt är höjningen,de tre första åren.
Men när alla gamla dieselbilar med 6000kr skatt åker på skroten för att ingen vill köpa en begagnad andra bil med så hög kostnad så kommer alla nyare att beskattas högre per automatik, en D4 awd får säkert ca 6000kr skatt innom kort och alla andra ca 3000kr för pengarna skall in i kassan....

När alla kör elbilar så kommer nån ny skatt
av Daniel73
Det är bilar registrerade 2018-01-01 och senare.
Förhöjd skatt i tre år.

Tanken är ju att färre törstiga bilar ska köpas nya och därmed minskar utbudet som begagnade.

Privatpersoner lär köpa nytt i mindre omfattning och 3-årsbilar kommer att bli eftertraktade.
I alla fall med törstiga bilar.

Miljöbilar kommer att tappa mer i värde då man får bidrag när man köper nytt och ingen morot i form av sänkt skatt efter 3 år.
Så det man förlorar i höjd skatt dom första åren får man nog igen i form av högre andrahandsvärde efter några år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]