Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

valln skrev:Jag läste på Di att förbrukningskörscykeln skulle ändras och kommer att slå lite mera på dieselbilar, är det någon som vet något mer?
Hela EU-körcykeln ska göras om och bli mer rättvisande verkar målet vara. Det borde i praktiken innebära att alla bilar får mer eller mindre ökad förbrukning i körcykeln eftersom alla drar för lite idag. Gränsen för vad som är en snål bil enligt ny körcykel borde därför vara högre om körcykeln blir tillräckligt bra. Blir ju kul om inga bilar kvalar i någon av de lägre kategorierna snart :)
av Mike68
Min V90 D3 AWD blir som det ser ut 1000:- dyrare per år.
50% högre fordonsskatt alltså.

Detta gäller som sagt inte bara nya bilar!
Alla bilar över 95 g CO2 får höjd skatt, de flesta bensinare klarar sig med 350:- men högst höjning blir det för en diesel med 111g CO2 där.

Bara att läsa förslaget så förstår ni att det gäller alla bilar, den extra straffskatten för nya bilar de första tre åren gäller förstås bara nya bilar.
av Pekå
Inte så konstigt att bilskatten måste höjas, Hörde att staten går miste om ett x-antal kronor i diesel o bensinskatt när bilarnas förbrukning minskar. Någonstans måste pengarna tas igen.
Användarvisningsbild
av Derank
Man kan kosta på att köpa ett exteriörkitt för 20lopper men när skatten höjs en tusenlapp då gnölar man...jag fattar ingenting....men det är jag det

Jag betalar utan att blinka lätt 100sek till i månaden för skatten, det är en piss i missisippi när man köper en bil för 4-500,000seki
Jag tycker det är konstigt med denna miljö skatteväxling, mer på en generell nivå

Låt säga att man tar in 10 miljarder på det som diesel/bensinbil ägare betala, hur kommer det sig att bara en del av det betala ut i form av elbilbonus och lägre skatter. Tycker det är lite falskt att peka på miljön när man behöver mer pengar för att klara statsfinanserna......

Hade dieselbil privat när det kostade 6000kr i skatt så någon tusenlapp extra gör ingen större skillnad....
Användarvisningsbild
av Derank
nä, skatten är ju en bråkdel iaf. Det är ungefär som de som gnäller på att dieseln gått upp 1sek per liter ochså kör de 2000mil per, vad fan spelar det för roll i det stora hela
Användarvisningsbild
av Derank
Mike68 skrev:Alla är inte lika lyckligt lottade, två års pensionshöjningar bara för bilskatt. Pensionärer kan inte ha bil längre.

Det kan omöljigt hänga på tusen spänn per år, då ska man inte ha bil. Jag är själv en vanlig jävla medelinkomsttagare som inte sparar en ettöring till min pension ( det är nu jag lever, om 20år kan jag vara död ) och inte fan hänger mitt bilägande på en el två tusenlappar per år. Har man så tight budget från början så hade man inte råd att ha den bilen iaf.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, nu röstar jag inte alls och har aldrig gjort men så gnäller jag inte heller på sjukvården, poliserna, skatterna, vägverket, skolmaten, sandningen, betygen, kraven, maten, resturangerna, fotbollen, flyget, finlandsfärjan, osv osv osv osv osv osv osv
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]