Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Har klurat mycket på vilka sensorer som är i vindrutan på de äldre modellerna. På exempelvis V90 är det lite enklare: En kamera och dolt bakom en radar samt en regnsensor.
Men här?

Bilden är ärligt stulen från nätet:
Bild

1 = Kamera
2 = Regnsensor
3 = Lidar?
4 = ?

Någon som vet? Och inte bara spekulerar likt mig =)
Och på de nyare, var sitter radarn ungefär? (motsvarande där 3 och 4 sitter här?)
av andersuw
Både 3 och 4 är Lidar. 4 är troligen den enhet som skickar ut laserstrålen och 3 den som läser av resultatet.
av Xanthopteryx
andersuw skrev:Både 3 och 4 är Lidar. 4 är troligen den enhet som skickar ut laserstrålen och 3 den som läser av resultatet.
Ahh, kan det vara så? Tänkte att eftersom det var två linser på trean så trodde jag den stod för både ut och in.
Undrar vad den ska ha två linser för då? Avståndsmätning medelst stereoskopi?
av andersuw
Jag gör inte anspråk på att veta exakt hur den här Lidarn fungerar och vilken som är sändare och vilken som är mottagare är jag heller inte hundraprocentigt säker på. Men att 3:an och 4:an på bilden är sändar- och mottagarenhet till Lidarn framgår av manualen till relevanta Volvobilar.

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]