Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kollat mina handtag också, men ser inga sprickor som tur är. I framtiden så skall jag ha koll på hur dom ser ut.

Det finns ingen risk eller chans att dom blivit skadade genom en annans bils dörr har slagits upp mot handtagen som sen spruckit?
Tror jag inte, för sprickorna verkar ju sitta där jag kan tänka mig att "wear and tear" är som mest, dvs
där handtaget utsätts för mest belastning när man drar i handtaget. Jag kan spekulera i att
fästet mellan handtag och "öppningsmekanisk" sitter precis under plasten precis där sprickorna är.
Jag tror nämligen att sprickorna beror på att "fästet" sliter i plasten varje gång man öppnar och har då
plasten blivit försvagad (eventuellt av avfettning) så uppstår spricka.

Hade sprickorna berott på slag från annan bildörr hade de nog suttit på ytterkanten istället då de
i det fallet beror på materialdeformation. (fina ord här :) )
Synade mina andra handtag idag när jag hade tvättat bilen. Alla har spricka på samma ställe som vänster fram.
Har kikat lite på Bildelsbasen, men kan inte hitta något handtag som har sprickor. Någon annan som gjort liknande eftersökningar...?
IMG_20170326_132823.jpg
IMG_20170326_132823.jpg (29.45 KiB) Visad 539 gånger
En bild till under ifrån [DISAPPOINTED BUT RELIEVED FACE]
att det skulle bero på avfettningen är ju ren nonsens, Audi hade samma problem med deras plaster i 2-3år och skyllde ochså på avfettningen. Och sen helt plötsligt fick de till det...märkligt.

Tom bakljusen i plast för 30år sedan krakelerade av tidens tand, idag går det dok fortare pga att plasten återvinns, inet pga avfettningen.
Nej, jag tror inte heller det är avfettning som gör det, utan pekar bara på en tråd där detta
tas upp, men tråden kommer inte fram till ett "så här är det". Dock blir jag mer och mer övertygad
över min teori om att fästet för handtaget sitter där sprickan uppstår och att det beror på att
plasten belastas vid varje gång man drar i handtaget. Sedan kan det säkert vara skillnad på om personen
drar försiktigt, tar i för kung och fosterland, eller mellanmjölken lite lagom så där. :)
Stasse006 skrev:Fick idag, efter ett besök plus ett åter besök och fjorton dagars väntan, reda på att dom tar det på garantin. Att allt ska vara så jävla bökigt!
Vad skönt att det löste sig och att det går på garantin. Ganska väntat egentligen tycker jag, då det är typiskt garantiåtgärd. Att det skall strulas och vändas ut och in från verkstaden innan det åtgärdas är väl en arbetsmetod dom får lära sig. Inget får vara enkelt.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]