Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70 D4 automat -15 i november och på den satt då Pirelli vinterdäck. Däck som jag upplever som mycket tysta och helt och rullmotstånd
Förra veckan hämtade jag ut sommardäcken som följde med bilen, Michellin Primacy 3, och fick dem samtidigt monterade. Däcken är verkar va helt nya.

Efter några dagar kan jag konstatera att sommardäcken rullar sämre och låter mer än vinterdäcken. Är det möjligt?

Kan det ha att göra med att dem är nya?
Är sommardäcken kanske bredare än vinterdäcken?

Vilka dimensioner handlar det om?
Har samma upplevelse. Min drar nån/några cl mindre med vinterdäck. Vinter hakka 8suv dubb 215/65-16. Sommar conti 235/50-18.
Jag har en V70 -08. På den har jag sommardäck Michelin Energy (mer siffror på mått m.m är okända just nu). Men det satt troligen motsvarande typ från början. Jag har bytt en gång. Som vinterdäck har jag Continental dubbfria. Om det är torr och ren vägbana, som det kan vara på vintrarna numera ibland, så upplever jag vinterdäcken som tystare.
Men man skall vara medveten om att slitaget på asfaltbanan har en mycket stor roll i sammanhanget. Passa på att lyssna om du kommer in på ett område där man t.ex har lagat körbanan med ny asfalt på några ytor. Det hörs skillnad direkt.
Det vore intressant om någon har tillgång till en dB-mätare. Finns inte det i moderna mobiltelefoner?
Ett dubbfritt vinterdäck har mjukare gummiblandning och är ofta smalare ön sommardäcken, därför rullar de mycket tystare.
Utan att veta så tror jag det är samma dimensioner. 225/55 R16. Kan tyvärr inte kontrollera eftersom vinterdäcken har checkat in på hotellet.

En annan sak jag kom på nu är att de nya sommardäcken verkar va klibbiga. När jag är ute och kör så smattrar gruset från vägarna mot underredet. Likt när man kört igenom ett vägarbete med oljad vägbana så fastnar gruset sen på däcken och slungas mot underredet.
Du kan ju vaxa dem eller låta bilen stå några veckor tills det torkar upp och kommunen har sopat...

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]