Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kan inte tänka mig att det finns någon.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Du kan nog utgå från att mängden olja är tillräcklig om du inte har synligt läckage.

Du kan nog också utgå från att oljan är rätt mörk och behöver bytas om bilen har gått en bit.
Användarvisningsbild
av Urbis
Hmm, inte helt 100, men jag tror har hört att det finns en sticka på alla om man gräver sig ner ordentligt. Kolla med en verkstad så kan de förhoppningsvis hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är kanske oljenivåstickan på motorn, för de som har elektrisk oljenivåkontroll? En del sådana motorer, t.ex. min D5244T15, har elnivåkontroll på motorn, men det finns en vanlig sticka långt ner på motorn.
För växellådan däremot finns det mig veterligt bara nivåplugg. Man får skruva ut den och kolla nivån på det viset. Eller lita på att bilens flock av datorer hör av sig om det är fel.
Användarvisningsbild
av Urbis
apersson850 skrev:Det är kanske oljenivåstickan på motorn, för de som har elektrisk oljenivåkontroll? En del sådana motorer, t.ex. min D5244T15, har elnivåkontroll på motorn, men det finns en vanlig sticka långt ner på motorn.
För växellådan däremot finns det mig veterligt bara nivåplugg. Man får skruva ut den och kolla nivån på det viset. Eller lita på att bilens flock av datorer hör av sig om det är fel.
Då tror jag på dig. Du verkar kunnigare än mig på forumet.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det sitter en oljekvalitetsgivare.
Och en tryckgivare.
Dock ingen nivågivare, inte vad jag vet iaf.

För att kolla nivån så får man lossa på nivåpluggen som sitter i bottenpluggen.
Bottenpluggen består av en plugg med ett rör i.
Vill minnas att röret är runt 100mm långt.
Tittar man på bottenpluggen så sitter där en liten plugg med torx 20 eller 25.
Och för att få bort bottenpluggen så är det insex under nivåpluggen.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]