Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe12
apersson850 skrev:Efter denna reparationen är den ju som ny. Då kan du ju inte sälja!
Den har faktiskt varit hyffsat problemfri fram tills nu och då har jag ägt den sedan 2012 och då hade den gått 12000 mil. Det enda extrakostnaderna bortsett från ordinarie service har varit, en bussning bak + centrallåset på ena bakdörren.

Men nu när den har gått 19500 mil så börjar det kanske dyka upp sådana här fel som jag har nu. Vi får se hur vi gör, man blir ju bara så knäckt när man får lägga totalt ca 26.000 kr på bilen under samma månad (Ordinarie service + bromsar runt om + 2 nya sommardäck 240x40x18 + kompressor + kondensor)

Jaja det finns dom som har det värre, så varför klaga...

Ubbe
Användarvisningsbild
av apersson850
Men service, bromsar och däck är ju helt normala driftkostnader.

Att man sen får reparera luftkonditioneringen då och då, det får man helt enkelt räkna med. Även om det är rätt olika när det inträffar. På min förra nya bil var det shims till kompressorkopplingen efter ca 25000 mil och sen byte av förångaren (läcka) efter 35000 mil som behövde göras.
På den jag har nu har inget som har med AC att göra krånglat än. Men jag har bara hunnit 21000 mil med den.
Äldre 700/900 fick man byta rör och annat på ibland före 10000 mil.
av Kimmen90
Gruvar mig för byte av kondensor, när det blir dax...
La 9.5k i vintras på dieselvärmaren, lär ju bli dax för ACn strax med min tur.
Plus att centrallåsmotorn verkar kastat in VB också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kondensorbytet i 850:n kostade ungefär 10000. Då höll den ändå rätt länge, eftersom jag hade kupéfilter från början. Fick man in skit där blev det gärna korrosion runt björkfrön och liknande.
av andersuw
Kan bara instämma med observationen att AC-strul är något man kallt får räkna med förr eller senare. På min 745 -87 var en del packningar otäta när jag köpte den, fyra år gammal med runt 10000 mil på mätaren. Några år senare, vid ca 15000 mil, var det dags för kondensorbyte, varvid systemet också modifierades så att det kunde köras på R134a. På min 855 -94 pajade förångaren när bilen var ca fem år gammal och hade gått runt 15000 mil. Några år och mil senare var det dags för magnetkopplingen att börja krångla. På min V70 -02 har det hittills blivit kondensorbyte och shimsning av kompressorn vid runt 20000 mil.
av Ubbe12
apersson850 skrev:Men service, bromsar och däck är ju helt normala driftkostnader.

Att man sen får reparera luftkonditioneringen då och då, det får man helt enkelt räkna med. Även om det är rätt olika när det inträffar. På min förra nya bil var det shims till kompressorkopplingen efter ca 25000 mil och sen byte av förångaren (läcka) efter 35000 mil som behövde göras.
På den jag har nu har inget som har med AC att göra krånglat än. Men jag har bara hunnit 21000 mil med den.
Äldre 700/900 fick man byta rör och annat på ibland före 10000 mil.
Ja så klart är ju det du nämner normala driftkostnader men är ju lite tråkigt att få allt på en månad.

Kan meddela att de ringde till mig på fredag em från verkstaden, för att som han sa göra mig "lite gladare inför helgen". När han började riva med den så visade sig att det var falskt alarm och att kondensorn var hel och det som hade läckt var bara en någon packning vid kondensorn.

Så i måndags hämtade jag ut bilen med ny kompressor, packningar o multirem. Detta ingrepp gick på "endast" 8700 kr.

Ubbe
av least
Om man tänker på att du i värsta fall kunde fått ett totalt motorras, så är 8700 kr närmast "gratis". Grattis till turen i oturen!
av T75
@Ubbe12 Plockar upp denna tråden igen, då jag upplevt mkt liknande problem med vår 2009, som nu också rullat 19' ca. Var ditt problem löst iochmed det senaste du skrev?
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning