Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Backventil i oljefilterlocket? Oljefilterlocket är mig veterligen inget annat än just ett lock, d.v.s. en plastburk som skruvas fast för att hålla filtret och den olja som cirkulerar genom det på plats.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det sitter något i botten av plastkoppen. Men det har jag om något uppfattat som övertrycksventilen som öppnar när filtret är fullt/för trögt att pumpa olja igenom.
av andersuw
I botten på plastkoppen till min V70 T5 -02 finns absolut ingenting.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har inte detaljstuderat. Men du har väl rörstumpen filtret trycks fast på? Jag har någon gång tyckt att det sett ut att sitta något i den. Men det kan mycket väl vara inbillning, så noga har jag inte tittat :)
av andersuw
Jodå rörstump har jag. Men rörstumpen sitter fast i motorn, inte i locket. När man sätter dit nytt filter trär man först på filtret på rörstumpen och skruvar sedan fast locket.
av v16v
Det ser ut som det skulle vara en ventil i botten, den snurrar men fick inte löst den bilen är en S60 2.4T -02
Användarvisningsbild
av SBergdahl
andersuw skrev:Jodå rörstump har jag. Men rörstumpen sitter fast i motorn, inte i locket. När man sätter dit nytt filter trär man först på filtret på rörstumpen och skruvar sedan fast locket.
Jag har rörstump i filterkoppen också, så filtret kläms fast från två håll. Som en gris på ett spett. Haft både på S80:n från -00 och nuvarande.
av andersuw
OK. Det kan hända att det sitter en minimal rörstump där nere också men det är i så fall inte mycket mer än en liten förhöjning i plasten. Såhär ser mitt lock ut om jag minns rätt.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 08/?page=2

Sorry, men det gick inte att få till länken ordentligt så ni får klippa och klistra lite.

I vart fall kan jag se i VIDA att locket säljs som en enda del. Funnes det något där nere som kunde plockas loss hade det sannolikt varit två delar.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]