Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PTV skrev:Tog isär strålkastarna, rengjorde enligt konstens alla regler och tätade om dom.Ingen fukt sedan dess.Nu har jag även bytt alla fyra stabiliseringsstagen på bilen i helgen.Skaffade nya säten i läder på en bilskrot som var betydligt trevligare än den sunkiga tyglädseln.Den digitala klockan däremot lever fortfarande sitt eget liv samt en egendomlig kupevärme som verkar ändra tempen själv i manuellt läge !?.Fönsterhissarna bråkar fortfarande med mig lite.Får se om det går att lösa.

S80:n är fortfarande en himla go bil att köra och åka i men jämfört med mina tidigare Volvo bilar är den dålig rent kvalitetsmässigt.Skulle aldrig våga rekommendera någon att köpa en S80 med den dåliga automatlådan tillverkade mellan 1999 t.o.m 2005 och absolut inte sexan med mängder med elfel.850:n och tantens S70 här hemma är ju helt klart bättre bilar som bara rullar på utan minsta fel.
Vad tätatde du om strålkastarna med för att få bort fukten gjorde du något mera med dom, måste man ta bort stötfångaren för att få bort dom.
Användarvisningsbild
av SRT
PTV skrev:Volvo S80 är en himla go bil att köra vilket naturligtvis kan släta ut en del mindre brister men i det hela så tycker jag att kvaliten brister aningen mycket jämfört med mina andra och tidigare Volvo bilar.Vilket gör att jag fortfarande tycker att fukt i strålkastarna på en så pass modern bil, en snurrande digital klocka som verkar gå på 102 oktaning bensin, fönsterhissar som kärvar samt centrallås som lever ett eget liv är aningen omodernt även för en Volvo.Men jag gillar knappen på fjärrlåset för att tända ytterbelysningen.Så enkel och tacksam är jag. :D

Tätade om dom med en form av klistersilikon (ett numera glömt produkt namn) som var väldigt effektivt.Viktigt att se till att det även är tätt i lamphuset mot motorrummet så att inte fukten letar sig in detta håll och sedan lägger sig på glaset.
SRT skrev:
PTV skrev:Volvo S80 är en himla go bil att köra vilket naturligtvis kan släta ut en del mindre brister men i det hela så tycker jag att kvaliten brister aningen mycket jämfört med mina andra och tidigare Volvo bilar.Vilket gör att jag fortfarande tycker att fukt i strålkastarna på en så pass modern bil, en snurrande digital klocka som verkar gå på 102 oktaning bensin, fönsterhissar som kärvar samt centrallås som lever ett eget liv är aningen omodernt även för en Volvo.Men jag gillar knappen på fjärrlåset för att tända ytterbelysningen.Så enkel och tacksam är jag. :D

Tätade om dom med en form av klistersilikon (ett numera glömt produkt namn) som var väldigt effektivt.Viktigt att se till att det även är tätt i lamphuset mot motorrummet så att inte fukten letar sig in detta håll och sedan lägger sig på glaset.
Finns det några hål innifrån som fukten kan tränga in
Användarvisningsbild
av SRT
Sex månaders vintervila för S80 2.5T BSR är över och ny uppstart skulle ske.Inget hände beroende på att batteriet var tokslut trots att bilen stått i varm garage över vintern.Blev ett batteri byte som kostade ca 1200:- från Biltema (tyckte inte det var så länge sedan de kostade runt 700:- !?) och sedan så var allt som det skulle.Blev lite småtokig först när jag inte kunde komma in i bilen innan jag hittade den gömda lilla svarta täckbrickan till ett av nyckelhålen.Går underbart fint efter att ha kört 850 hela vintern som nu mer påminner om en traktor i jämförelse.Naturligtvis så gick det på tok för fort de första milen när den inte på något vis visar att farten är så hög som den verkligen är.Men det var kul och jag skrattade lika hjärtligt som i fjor bakom ratten när den bara matade på utan att verka tröttna. :D

Några bekanta sa att dom nya däcken på bilen behövde snurras på under vinterförvaringen för att inte bli platta vilket aldrig gjordes och inte heller visade sig stämma när det inte fanns minsta tecken till platt yta på dessa däck.Så nu vet man det under en längre förvaring.
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
SBergdahl skrev:Att batteriet inte fixar att stå en hel vinter inkopplat utan laddning har väl inte så mycket med Volvos kvalitet att göra :)
Läste inte så noga på det gamla batteriet när jag bara ville ut och köra men det var kanske ett Volvo batteri ha ha ... :D
Användarvisningsbild
av SRT
Hade inte mer än tagit fram S80 2.5T Volvon denna säsong förrän den bytta lyftmassemätaren i fjor från Biltema åter gav upp.Fick tag i en ny från annan grossist så nu får man se om denna varar längre.Sedan gick bilen bra när plötsligt motorfläkten vägrade stanna med motorn igång.Felkoder lästes och ett av dom var något i stil med "fel signalstyrka från tändningsnyckel", HA HA HA :lol: , jag menar, hur djävla mycket kan det kludda egentligen.Bilen fortfarande fullt körbar men med dessa små fel inbyggda så här i början på säsongen.

Roligt värre är att varje gång man raderar felkoder vid byte av delar så talar samma BSR läsare om att BSR trimmet är en felkod och på så vis även raderas.Är helt övertygad om att Murphys Lag gillar att åka med i min bil.LOL. :D
SRT skrev:Roligt värre är att varje gång man raderar felkoder vid byte av delar så talar samma BSR läsare om att BSR trimmet är en felkod och på så vis även raderas.
Ja att BSRs felkodsläsare raderar det egna trimmet är onekligen lite tragikomiskt. :D
andersuw skrev:
SRT skrev:Roligt värre är att varje gång man raderar felkoder vid byte av delar så talar samma BSR läsare om att BSR trimmet är en felkod och på så vis även raderas.
Ja att BSRs felkodsläsare raderar det egna trimmet är onekligen lite tragikomiskt. :D
Det där förstår inte jag, har sagt det förut men jag har egenproducerad steg 1 i min bil och ingen felkod i ECM. Det är ganska lätt att ordna checksummorna så att bilen inte ser något "fel". Dåligt av trimfirman.

Sedan så lär ju inte BSR felkodsläsaren radera trimmet utan bara felkoden, fast det kanske var ett mått av ironi där?
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?