Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har fått problem med min S60 2,4 (140 hästarn).
När bilen startades i fredags kväll för hemfärd lyste den gula motorlampan, och bilen gick inte på alla cylindrar.
Fick ta den till verkstad med assistans, och nu är första felsökningen gjord.
Bilen har ingen kompression på 5e cylindern löd domen. :shock:

Har gått perfekt tills starten i fredags kväll och har inte visat några tecken på att något skulle vara galet.
Alltid servad enligt bok och nyligen på Volvo och har strax gått 11.000 mil. Bilen körs landsvägskörning 4 mil om dagen och är en automatare.

Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?
Senast redigerad av 3 DBS, redigerad totalt 0 gång.
Med tanke på att felet kom plötsligt och du beskriver det som att komp helt saknas är det sannolikt en ventil som gett upp. I så fall sannolikt ingen annat än ren otur. Har du maskinskadeförsäkring kvar? Vet att gränsen är 15000 mil och åtta år hos Volvia men det kan tänkas vara olika hos olika bolag.
Det var vad Volvo misstänkte också.
Det är ju inte vad man väntar sig av en i mina ögon relativt "ny" bil som inte gått mer.

Om den nu inte vore fullservad, och körts med tunga släp och misshandlats allmänt, då hade jag inte blivit förvånad
men nu är jag bara smått chockad.

Ja, som tur är finns det gällande maskinskadeförsäkring kvar till november.
Nej detta är inte vad man väntar sig på en åtta år gammal fullservad Volvo som inte rullat mer än 11000 mil. Det är också mig veterligen mycket ovanligt. Kan knappast erinra mig något enda fall av den typen på någon av de forum jag brukar/brukat frekventera. Men ibland händer det trots allt. Troligen handlar det om någon svaghet i någon liten metalldel på just ditt motorexemplar som så småningom tar sig det här uttrycket. Även vid industriell tillverkning är aldrig någon del identiskt lika med någon annan ner till minsta molekyl.

Tur dock i oturen att du fortfarande har maskinskadeförsäkring kvar. Du får sannolikt ändå betala en vacker slant i självrisk men blir i alla fall inte ruinerad. Nästa steg är väl att prata med både försäkringsbolaget och verkstaden och komma överens med dem om hur skadan fortsättningsvis bör hanteras på ett sätt som blir så billigt och bra för dig som möjligt. I bästa fall kanske det räcker med att topplocket renoveras. Men om någon del av den ventil vi tror att det rör sig om helt eller delvis trillat ner i cylindern (det räcker egentligen med att en ventil står i helt öppet läge hela tiden för att kolven skall ta i) kan kolven, cylinderväggen eller komponenter längre ner som utsatts för alltför högt tryck/motstånd ha tagit skada och då är det sannolikt motorbyte som gäller. Kanske blir du föreslagen byte till en begagnad motor och kanske är det också det bästa alternativet. Men om jag var i dina kläder skulle jag i det fallet vilja vara med och bestämma när det gäller vilken utbytesmotor som skall accepteras (körsträcka och kontroll av skick) samt försöka få så bra garantier som möjligt för framtiden om den "nya" motorn börjar trilskas.
Det händer, men under alla de år jag skruvat osv har jag bara sett det 2ggr. En 965 -96 2,5 på 30k mil för kanske 6-7 år sen och på en renault trafic 1,9 -04 med 13k på mätaren nu i höst. På traficen är det tydligen vanligt.

Men annars är det nog bara otur. Som ovan skrivet ang följdskador, det repade loppet och förstörde kolven i renaulten, men 960in klarade sej, inkl. kolven. I ditt fall gissar jag på ny/annan motor eftersom de inte är jättedyra.
Tack för alla tips och råd.
Självrisken är 7.000:- så det får man väl anse som billigt i sammanhanget vad jag kan förstå.
Har ingen uppfattning om vad en topprenovering eller motorbyte kan kosta på Volvo, men det är nog inte billigt.
Fortsättning följer troligtvis i början på nästa veckan.

Om det blir aktuellt med motorbyte så hoppas man ju naturligtvis på att man får vara med att påverka. Har kollat lite i bildelsbasen,
och det finns motorer till just vår årsmodell som gått ihop med automatlådor som gått 2.500 mil och uppåt.
Det hade ju varit ett alternativ jag kunnat tänka mig.
7000 är billigt i det här sammanhanget, ja. Och du har säkert möjlighet att vara med och påverka om du bestämmer dig för det. Sådana här fall tror jag rätt mycket är en förhandlingsfråga mellan dig och försäkringsbolaget/verkstaden. Men du måste nog själv vara med och bevaka din rätt. Det är alls inte säkert att försäkringsbolaget/verkstaden bjuder in dig att tycka till. ;-)
Hej.
Nu har Volvo hört av sig: Det visade sig att en ventilfjäder gått av!

Enligt dem så verkar inget annat blivit skadat, så det får man väl hoppas stämmer.
Nästa vecka ska motorn skruvas ihop efter godkännande från försäkringsbolag, så fortsättning följer.
Att det var en ventil som tjallade var ju väntat och bra att den inte verkar ha ställt till med ytterligare otyg. Nu vet jag inte hur ventilkonstruktionen ser ut i detalj men om nu kolv och cylinderfoder inte ser ut att ha tagit skada har ventilen kanske bara inte orkat stänga helt utan hjälp av den avbrutna fjädern.

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]