Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
Hej

Jag har beställt en ny xc90 t6 r design (mycket utrustning; inkl luftfjädring) och har en fråga som jag undrar om ni skulle kunna besvara.
Jag kommer ha 22" fälgar att köra på sommaren men undrar om det är någon som kört med 22" på vintern. Jag funderar nämligen på att köra på 22" vintertid också och skulle om möjligt inte köra med 20" då dem upplevs som ballongdäck bredvid 22". Visst kommer det upplevas som stötigt, eller är det något som luftfjädringen dämpar?

Återkoppla gärna vad ni tycker och gärna dem som testat kanske med 22" på vintern. Skicka gärna några bilder om någon haft 22" på vinterns :)

Mvh
Johannes
Användarvisningsbild
av Sleeper
Däckbredden (275 på 22") är nog ett större problem än stötigheten. Jag har 19 (235) på vintern och tycker redan det är för brett. Ju bredare däck desto mindre tryck per däckyta mot isen = sämre grepp och bromsförmåga.
av Jacobsson
Tror du ska tänka på hur mycket, hur långt och var i landet du kommer köra på vintern.
Jag upplever greppet ganska mycket sämre med 22 mot 19 på vintern.
Jag tror dock inte det problemet är mer än ett par dagar om året ju mer söderut i landet man åker.
För min del åker jag 19 på vintern och då i hela landet, valet blev så då jag vill ha bästa greppet.
Jag kommer köra 21 på sommaren. Har oftast haft en storlek mindre på vintern.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Frågan har delvis diskuterats i denna tråd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=129625
Jag gav upp 22" vinterhjul och beställde 22" sommarhjul, 21" vinterhjul med Volvo originalfälg
av Jacobsson
Sleeper skrev:Jacobsson skulle du inte åka på 20 i sommar?:)
Minnet är bra men kort, nu blir jag osäker...
Ska kolla upp det...
av brynascalle
Hade samma dilemma, ilandsproblem:), det blev 22" på sommardäcken och 21" på vinterdäcken. Har nu plöjt 750 mil med vinterdäcken både på riktiga vintervägar samt sörvägar. Har funkat kanon bättre än väntat. I mitt fall lät jag fåfängan ta överhanden, tycker som du att mindre inte såg så snyggt ut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]