Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steffe3 skrev:Har läst här någonstans att det finns en spärr efter några misslyckade startförsök, som kräver återställning via VIDA för att kunna starta igen.
Ok men om det är så att den inte startar pg a att det är för varmt väder, räknas detta som misslyckat startförsök?
apersson850 skrev:Nej. Då försöker den inte ens. Det är om den försöker starta, men brännaren inte tänder. Om det händer vid fem försök i följd (eller nåt sånt), då slutar den försöka tända sen. Oavsett vilken temperatur det är.
Ok. Jag testade att starta den manuellt idag innan jag åkte hem från jobbet och den gick igång utan problem. Ska låta bilen stå på garage uppfarten inatt för att se om webasto'n startar imorgon, är ju kallare på morgnarna. :wink:
apersson850 skrev:Det är om den försöker starta, men brännaren inte tänder. Om det händer vid fem försök i följd (eller nåt sånt), då slutar den försöka tända sen.
Kollade i VIDA och man har hela sex startförsök på sig innan det sätts felkod för alltför många startförsök, en koden som sedan måste raderas innan man kan försöka igen. Här har Volvo blivit generösare med tiden. På V70N får man bara tre försök.
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Det är om den försöker starta, men brännaren inte tänder. Om det händer vid fem försök i följd (eller nåt sånt), då slutar den försöka tända sen.
Kollade i VIDA och man har hela sex startförsök på sig innan det sätts felkod för alltför många startförsök, en koden som sedan måste raderas innan man kan försöka igen. Här har Volvo blivit generösare med tiden. På V70N får man bara tre försök.
Update igen då. När jag satt och käka frukost imorses så la jag märke till att det rök som attan från höger hjulhus samt under där avgasröret från brännaren mynnar ut men den startade aldrig. Den har aldrig rykt så här tidigare. Hur ska jag tolka detta?
helgonet1 skrev: Update igen då. När jag satt och käka frukost imorses så la jag märke till att det rök som attan från höger hjulhus samt under där avgasröret från brännaren mynnar ut men den startade aldrig. Den har aldrig rykt så här tidigare. Hur ska jag tolka detta?
Det står ju iofs i bilens instruktionsbok att det kan ryka från höger hjulhus när värmaren går. Nu när du "tror" du fått problem med värmaren så kanske blicken denna morgon per automatik sökte sig till bilen och tankarna gick till en undran om värmaren har startat. Nu skriver du ju att "det rök som attan" och det låter ju lite mer än vad jag skulle tro att det ryker i normala fall. Jag har själv aldrig sett det ryka från min bil när jag kört med värmaren så det kan ju kanske vara som så att du har något problem med värmaren i alla fall. Men vad jag förstår på dig så startade den i morse iaf?
helgonet1 skrev:Update igen då. När jag satt och käka frukost imorses så la jag märke till att det rök som attan från höger hjulhus samt under där avgasröret från brännaren mynnar ut men den startade aldrig. Den har aldrig rykt så här tidigare. Hur ska jag tolka detta?
Se t.ex. den här tråden (som inte är den enda) rörande rykande värmare. Det är tydligen ett rätt vanligt problem.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
perin skrev:
helgonet1 skrev: Update igen då. När jag satt och käka frukost imorses så la jag märke till att det rök som attan från höger hjulhus samt under där avgasröret från brännaren mynnar ut men den startade aldrig. Den har aldrig rykt så här tidigare. Hur ska jag tolka detta?
Det står ju iofs i bilens instruktionsbok att det kan ryka från höger hjulhus när värmaren går. Nu när du "tror" du fått problem med värmaren så kanske blicken denna morgon per automatik sökte sig till bilen och tankarna gick till en undran om värmaren har startat. Nu skriver du ju att "det rök som attan" och det låter ju lite mer än vad jag skulle tro att det ryker i normala fall. Jag har själv aldrig sett det ryka från min bil när jag kört med värmaren så det kan ju kanske vara som så att du har något problem med värmaren i alla fall. Men vad jag förstår på dig så startade den i morse iaf?
Nej den startade inte den bara rök enormt mycket och då menar jag mycket typ bolmade kraftigt och det har den aldrig gjort tidigare. Den startar bara när jag kör igång den manuellt, asså "parkvärmare på".
andersuw skrev:
helgonet1 skrev:Update igen då. När jag satt och käka frukost imorses så la jag märke till att det rök som attan från höger hjulhus samt under där avgasröret från brännaren mynnar ut men den startade aldrig. Den har aldrig rykt så här tidigare. Hur ska jag tolka detta?
Se t.ex. den här tråden (som inte är den enda) rörande rykande värmare. Det är tydligen ett rätt vanligt problem.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Ja jag vet har redan läst den tråden men blev inte klokar på det. ;-//
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]