Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kullberg1989
least skrev:Låter som att Volvo centralt är engagerat i din bil?
Yes Volvobil i Göteborg är med involverade.

Är en tjänstebil, så har haft en likvärdig under tiden.
av least
Okej, då är det faktiskt bra för alla andra med liknande bil att de har din bil i 5 veckor.
Och det tyder på att Volvo tar oljudet på allvar. :-)-)
av Kullberg1989
least skrev:Okej, då är det faktiskt bra för alla andra med liknande bil att de har din bil i 5 veckor.
Och det tyder på att Volvo tar oljudet på allvar. :-)-)
Ja absolut, men börjar bli lite drygt nu när det inte hittar felet. :P
av Kullberg1989
Ubbe12 skrev:Hej,
Jag har en V70 2,5FT-2009 som har gått ca 19000 mil.

Nu har det uppstått ett märkligt ljud från motorrummet när man kör. När man motorbromsar i låg hastighet låter det ungefär som en buss som motorbromsar eller nästan som man har en elmotor som motorbromsar, svårt att förklara. Låter även när man gasar från stillastående.

Har inte en aning vad det kan vara men får väl be verkstaden kolla på det, men hade varit kul att veta innan vad det kan tänkas vara om det är någon här som vet efter min något diffusa förklaring.

Med vänlig hälsning
Ubbe
Hört något mer?
av Ubbe12
Hej.
Jag lovade ju att återkomma men har inte lämnat den förrän nu på morgonen, så återkommer ikväll när jag troligen har lite lättare plånbok ;)

Kan nämna att nu på morgonen var det -2°C och då tyckte jag att det inte lät alls mycket. Tänkte om det kan ha att göra med att den måste vara varm för att det ska uppstå. Det förklarar förvisso inte att det har låtit ett tag och då har det ju varit kallare.
Har ju inte reflekterat över det så mycket innan då jag brukar spela hyffsat högt på stereon men har märkt det även då när man spelade lite lägre med barn i bilen. Tog ju inte tag i det förrän nu då även sambon sa att hon tyckte hon hörde konstigt ljud som inte hörts innan.
Så det är ju först nu man har börjat lyssna när det kommer så innan under vintern kanske det inte heller har hörts något när det varit lite kallare, men tog som sagt ingen vidare notis om det då när det lät om tex motorn var varm, varmt ute etc

Ubbe
av Ubbe12
De ringde nu om lite annat bla bromsar som behövde bytas.
Jag frågade om ljudet och de hade inte hört något när de provkörde precis som jag inte heller gjorde imorse på väg till verkstaden. Jag förklarade att man hör det tydligast (när det låter som det INTE gjorde imorse) vid körning i 2:an på låg hastighet ca 30 km/h och gasar lite och sedan släpper för att motorbromsa. Då låter det både vid gaspådrag och även vid motorbroms.
Han gissade då på generatorn, men de skulle testköra den igen för att se om de kunde få fram ljudet.

Ubbe
av least
Ubbe12 skrev:
least skrev:Säg inte att skiten rasade på vägen till verkstaden...
Nej så illa var det faktiskt inte, som tur är

Ubbe
Bra! :)
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning