Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas84
Hallå!
Har en V70 2.5FT 2009 som dricker en del olja, ca 1 L/400 mil typ. Kör i dagsläget på Q8 Formula Ultra 0w-30 som lokala volvo verkstaden rekommenderade mig .

Har suttit o läst här på forumet om just den motorn och oljeförbrukning, min fråga är om motorn kan dra mindre olja om jag använder en annan olja än den jag har nu?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Farsans bil V70 2.5FT 2010 har också börjat att dragit lite olja sen han lämnade in den på service hos Volvo. Den drog ingen olja innan den lämnades in till Volvo för service utan den hade då varit servad av en bilhandlare vem vet vad det var för olja i men förmodligen någon tjockare olja.

Nu hällde Volvo (Helmia) i castrol 0w-30 och efter det har den börjat att ta lite olja, exakta antal mil sen servicen vet jag ej. Vi får se hur mycket den kommer att ta innan nästa service tar den för mycket så lär vi gå upp till en tjockare olja typ 5w-40 då den även tål högre värme än 0w-30.
av Niklas84
Okej verkar vara lite samma symptom... kan bilen dra mindre olja om man skulle köra på en tjockare olja? Denna jätte tunna olja är väl mest för långa bytesintervaller, om man då kör på en tjockare och byter oftare istället, eller är jag ute o cyklar då?
av Kimmen90
Tror framförallt att de kör med en tunn olja pga bränslebesparing samt pga skonsam(mare) vid kallstarter.
Användarvisningsbild
av börne
Niklas84 skrev:Okej verkar vara lite samma symptom... kan bilen dra mindre olja om man skulle köra på en tjockare olja? Denna jätte tunna olja är väl mest för långa bytesintervaller, om man då kör på en tjockare och byter oftare istället, eller är jag ute o cyklar då?
Biltillverkare har ju valt en viss viskositet på oljan av en anledning! Drar den en massa olja har du ju nåt problem som bör lösas!
av Yaniz
Ja, det finns många myter i bilvärlden. Färgen på glykol är en sådan, en annan är att "tjock" olja skulle kunna täta läckage eller minska förbrukningen

https://absolutman.wordpress.com/2012/0 ... motorolja/

En viss olja sägs kunna minska förbrukningen med då beror det på andra kvaliteter än dess viskositet.
av Rådlös
Förutsatt att motorn inte är skadad eller grovt utsliten, så drar motorn mindre olja om man byter olja och filter ofta. Visserligen blir det samma slutresultat, man måste köpa ny olja oftare. Men med ny och fräsch olja och tätare byten håller motorn i princip längre.
Nu har du en FT och där gäller lite speciellt tätare oljebyten. Detta är en liten egen historia som vi har skrivit om här tidigare. Hursomhelst är det av godo att byta ofta. Då lever motorn längre.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]