- tis 21 mar 2017, 15:43
Ang. bromsskivor så har jag testat biltemas. Funkar lika som original förutom att de rostar något fruktansvärt på icke slitytor då de inte är målade. Så har man fälgar med stora hål i så ser det inte vackert ut. Jag bytte bak till Bosch (målade, eller de har någon slags färg ivf.) skivor i höstas och köpte dem från tyskland till billigare pris än Biltemas. De har nu gått ca 1000 mil och ser ff. nymonterade ut.
Så var det Biltemas ok. Min erfarenhet, efter ca 3-4000 mil så lossnade dammtätningen (på både fram och bakoken) men orkade inte byta förrän kolvarna rostade fast vilket tog kanske 7-8000 mil senare. Billigt ja, men jag köper dem inte igen.
Arnold skrev:Ja på min myt släppte de vid ca 15000 mil. Prövade Biltemas men fick dem aldrig lika bra som original, höll ju knappt bilen på plan mark och prövade själv justera dem (vilket var första gången jag gjorde så jag trodde det var jag som gjorde fel) samt lämnade in på verkstad utan förbättrande resultat. Bytte sedan tillbaka till blå kartong och sedan höll den bilen i rejäla backar.glock40sw skrev:I tidigare trådar är det de som berättat att de råkat ut för det.osjan skrev:OK, Biltema ska jag inte köpa som jag förstår. Verkar dock vara oklara odds gällande Volvo original eller inte, Arnold gillar dem inte men det gör Johnnype, finns det kanske något tredje alternativ? Original delarna är ju ruskigt dyra men det viktigaste är ju trots allt att det fungerar. Är det alltså bara beläggen som jag ska köpa, inget mer? Typ clips eller likanande? Vajern funkar ju bra så den ska jag väl inte behöva köpa?
Att Volvos beläggningar släpper är enligt min mening bara en myt .
Den föddes redan 90 talet och verkar vara seglivade.
På den tiden jobbade jag extra på en bilskrot som min kompis ägde, och hörde de här myten ofta, men vi kunde inte hitta någon substans i den ,trots hundratals demonterade bromsbackar.
Ang. bromsskivor så har jag testat biltemas. Funkar lika som original förutom att de rostar något fruktansvärt på icke slitytor då de inte är målade. Så har man fälgar med stora hål i så ser det inte vackert ut. Jag bytte bak till Bosch (målade, eller de har någon slags färg ivf.) skivor i höstas och köpte dem från tyskland till billigare pris än Biltemas. De har nu gått ca 1000 mil och ser ff. nymonterade ut.
Så var det Biltemas ok. Min erfarenhet, efter ca 3-4000 mil så lossnade dammtätningen (på både fram och bakoken) men orkade inte byta förrän kolvarna rostade fast vilket tog kanske 7-8000 mil senare. Billigt ja, men jag köper dem inte igen.
Kör svenskt eller gå!
- By Righthanddrive