Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Det ser inte ut att vara någon oduglig läsare. Men för de pengarna kan du med istället köpa VIDA/DiCE (om du har en portabel dator till förfogande), vilket utan tvivel är ännu bättre.
av andersuw
Det beror lite på vilket VIDA/DiCE-paket du köper. För egen del köpte jag det här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Som framgår av systemkraven ett stycke ner i annonsen funkar det på det mesta i PC-väg. Det här paketet är lite dyrare än en del andra men av skäl som jag tror framgår av annonsen ger det också valuta för pengarna: Bra kvalitet på DiCEn och en robust och relativt komplikatonsfri mjukvaruinstallation. Säljaren är enligt min erfarenhet också bra att ha att göra med och ger reell support om det behövs.

Just nu kan det av annonsen se ut som om grejerna är utsålda och dessutom inte levereras till Sverige. Men jag tror mig veta att det bara beror på att säljaren just nu har för mycket att göra på andra fronter. Om du skickar honom ett meddelande via ebay tror jag säkert att du kan få köpa trots allt.

Till sist, för undvikande av eventuella missförstånd: Jag har ingen som helst relation till den här säljaren utöver den att jag tidigare köpt grejer av honom och har goda erfarenheter av de köpen.
av LaRy
Själv skulle jag vara intresserad av en komplett, prisvärd enhet som fungerar. När man läser i detta forum om alla frågor kring installation av VIDA DICE blir man rädd. En tråd har 1912 svar! Det räcker inte med att kunna felsöka bilar, ofta behöver man vara datanörd samt behov av att leverantören förhoppningsvis är kunnig och intresserad av att ge support angående installation.

Många program är byggda för Windows XP. Om jag inte missuppfattat det hela, är Volvo's original ett sådant.

Därför skulle jag vilja hitta en från leverans komplett fungerande enhet som har VIDA, plug an play. Om den inte fungerar, tillbaks till leverantören. Kanske är ditt förslag Icarsoft en sådan.
av S80_140HK
Jag beställde min läsare från Aliexpress. Kommer dock inte ihåg vilken säljare... Dice + VIDA. Installationen gick finfint på min gamla (10år) laptop med win 7 pro. Snart två år sen jag installerade den och inte haft några problem alls. Ej datornörd.
Användarvisningsbild
av greeeken
Skitsnack att man måste vara datanörd för att kunna installera VIDA.
JA det finns en tråd som 7000000 sidor, men så är det ju folk skriver när man har problem. När allt fungerar skriver man inte
Windows 7 pro fungerar klockrent med VIDA
Man kan göra så mkt mer med VIDA så jag skulle köra på det.
Dom flesta här har köpt på Aliexpress. fungerar riktigt bra.
av andersuw
LaRy skrev:Själv skulle jag vara intresserad av en komplett, prisvärd enhet som fungerar. När man läser i detta forum om alla frågor kring installation av VIDA DICE blir man rädd. En tråd har 1912 svar! Det räcker inte med att kunna felsöka bilar, ofta behöver man vara datanörd samt behov av att leverantören förhoppningsvis är kunnig och intresserad av att ge support angående installation.

Många program är byggda för Windows XP. Om jag inte missuppfattat det hela, är Volvo's original ett sådant.

Därför skulle jag vilja hitta en från leverans komplett fungerande enhet som har VIDA, plug an play. Om den inte fungerar, tillbaks till leverantören. Kanske är ditt förslag Icarsoft en sådan.
Sant är att det inte alltid är så lätt att få till en fungerande VIDA-installation. Därav den långa tråd du refererar till. Sant är emellertid också att man kraftigt kan minska risken för strul genom att välja rätt mjukvarulösning när man köper sitt VIDA/DiCE-paket. Köper man en lösning där VIDA är förinstallerad i en virtuell maskin, som den jag länkar till tidigare i tråden, är risken för problem mycket liten. Inte heller behöver man vara "datanörd" för att få igång det hela.

Det du önskar dig är i praktiken en dator med VIDA förinstallerad plus en DiCE. Något sådant har jag ännu inte sett på marknaden. Om det finns blir det onödigt dyrt om man redan har en dator som kan användas för ändamålet. Någon lösning som är lika bra som VIDA/DiCE finns mig veterligen inte. VIDA/DiCE klarar så mycket mer än bara felkodsläsning. Det är i praktiken en komplett och interaktiv verkstadshandbok. Här är exempel på vad man kan göra med VIDA/DiCE

*Läsa och radera felkoder
*Se om en felkod är aktiv (d.v.s. om symptomen som utlöst felkoden finns i nuvarande körcykel eller inte), hur ofta symptomen som utlöser felkoden förekommer och när dessa symptom först uppträdde
*Få en fullständig uttolkning av alla felkoder
*Utföra kompletterande tester för att precisera orsaken till att en felkod registrerats
*Läsa ut parametrar (sensorvärden) i realtid
*Utföra symptombaserad felsökning
*Ändra så kallade kundparametrar (inställningar som inte fordrar laddning av ny mjukvara)
*Utföra diverse kalibreringar (t.ex. av fönsterhissar)
*Nollställa diverse räknare (t.ex för service eller oljebyte i automatlådan)
*Läsa ut hur bilen är konfigurerad hård- och mjukvarumässigt
*Få information om konstruktion och funktion för bilens olika styrsystem (t.ex. systemet för motorstyrning eller systemet för klimatstyrning)
*Se diverse mekaniska och elektriska specifikationer, inklusive signalbeskrivningar för styrenheter
*Se kopplingsscheman (om det är en VIDA-version innehållande EWD, Electronic Wiring Diagrams)
*Se var olika komponenter är placerade i bilen
*Se serviceprogram
*Se reparationsanvisningar (anvisingar för demontering och montering)
*Se anvisningar för rengöring, kontroll och justering
*Se den kompletta reservdelskatalogen med tillhörande sprängskisser
av parca71
Massa frågor å svar....... finns uppsjö av annonser på ebay,villken ska man köpa ????
mvh. Thomas

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]