- mån 20 mar 2017, 23:48
#1159591
Försök till uträkning:
Källa för data: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Volvo V90 T5
Effekt = 254 hk @ 5500 rpm
Tjänstevikt = 1833–1927 kg
Aerodynamik (Cd) 0,30–0,33
Aerodynamik (frontarea) 2,30 m²
En bil med luftmotståndskoefficient [Cd] = 0,33 och frontarean [A] = 2,3 m2 kör i 230 km/h. Luftens densitet [ρ] = 1,225 kg/m3. Hur stort blir luftmotståndet?
3,6 km/h = 1 m/s
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * v * v
Fl = 0,5 * 1,225 * 0,33 * 2,3 * (230 /3,6) * (230/3,6) = 1898 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * v
Pl = 1898 * (230/3,6) = 121,3 kW = 165 hk
En bil med massan [m] = 1927 kg och rullmotståndskoefficient [R] = 0,025 (antaget värde) kör i 230 km/h. Hur stort blir rullmotståndet?
Rullmotståndskraft Fr = R * m * g
Fr = 0,025 * 1927 * 9,82 = 473 N
Rullmotståndseffekt Pr = Fr * v
Pr = 473 * (230/3,6) = 30,2 kW = 41 hk
Vilken motoreffekt behövs minst om luftmotståndseffekten [Pl] = 165 hk och rullmotståndseffekten [Pr] = 41 hk om drivlinans verkningsgrad [η] = 81%? (antaget värde)
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 165 + 41 = 206 hk
Drivlinan har förluster så momentana drivhjulseffekten är lägre än momentana motoreffekten, dvs:
Pd = Pm* η vilket medför att:
Minsta motoreffekt Pm = Pd / η = 206 / 0,81 = 254 hk
Frågan är om antagna värden för rullmotståndskoefficienten och drivlinans verkningsgrad stämmer. Däcken på V90 är breda med låg profil så rullmotståndet är helt klart markant högre än för lite smalare däck med högre profil. Så jag tror värdet ligger i närheten av 0,020-0,025.
Drivlinans verkningsgrad måste vara 81% för att beräknad toppfart ska stämma. I verkligheten borde den vara något bättre och därmed borde toppfarten vara något högre än den angivna. Men eftersom effektbehovet växer mycket kraftigt med ökad hastighet så blir det inte många km/h. Om bil i utförande med lägre luftmotståndskoefficient och lägre tjänstevikt väljs så går den något fortare än motsvarande bil i utförande med högre luftmotståndskoefficient och högre tjänstevikt. Högt chassi och breda däck ökar frontarean och kan även öka luftmotståndskoefficienten. Mycket utrustning höjer tjänstevikten samt förbrukar i vissa fall även energi som minskar tillgänglig drivhjulseffekt.
Fortast går alltså en snikutrustad bil med smala däck och låg chassisättning.
Källa för data: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Volvo V90 T5
Effekt = 254 hk @ 5500 rpm
Tjänstevikt = 1833–1927 kg
Aerodynamik (Cd) 0,30–0,33
Aerodynamik (frontarea) 2,30 m²
En bil med luftmotståndskoefficient [Cd] = 0,33 och frontarean [A] = 2,3 m2 kör i 230 km/h. Luftens densitet [ρ] = 1,225 kg/m3. Hur stort blir luftmotståndet?
3,6 km/h = 1 m/s
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * v * v
Fl = 0,5 * 1,225 * 0,33 * 2,3 * (230 /3,6) * (230/3,6) = 1898 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * v
Pl = 1898 * (230/3,6) = 121,3 kW = 165 hk
En bil med massan [m] = 1927 kg och rullmotståndskoefficient [R] = 0,025 (antaget värde) kör i 230 km/h. Hur stort blir rullmotståndet?
Rullmotståndskraft Fr = R * m * g
Fr = 0,025 * 1927 * 9,82 = 473 N
Rullmotståndseffekt Pr = Fr * v
Pr = 473 * (230/3,6) = 30,2 kW = 41 hk
Vilken motoreffekt behövs minst om luftmotståndseffekten [Pl] = 165 hk och rullmotståndseffekten [Pr] = 41 hk om drivlinans verkningsgrad [η] = 81%? (antaget värde)
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 165 + 41 = 206 hk
Drivlinan har förluster så momentana drivhjulseffekten är lägre än momentana motoreffekten, dvs:
Pd = Pm* η vilket medför att:
Minsta motoreffekt Pm = Pd / η = 206 / 0,81 = 254 hk
Frågan är om antagna värden för rullmotståndskoefficienten och drivlinans verkningsgrad stämmer. Däcken på V90 är breda med låg profil så rullmotståndet är helt klart markant högre än för lite smalare däck med högre profil. Så jag tror värdet ligger i närheten av 0,020-0,025.
Drivlinans verkningsgrad måste vara 81% för att beräknad toppfart ska stämma. I verkligheten borde den vara något bättre och därmed borde toppfarten vara något högre än den angivna. Men eftersom effektbehovet växer mycket kraftigt med ökad hastighet så blir det inte många km/h. Om bil i utförande med lägre luftmotståndskoefficient och lägre tjänstevikt väljs så går den något fortare än motsvarande bil i utförande med högre luftmotståndskoefficient och högre tjänstevikt. Högt chassi och breda däck ökar frontarean och kan även öka luftmotståndskoefficienten. Mycket utrustning höjer tjänstevikten samt förbrukar i vissa fall även energi som minskar tillgänglig drivhjulseffekt.
Fortast går alltså en snikutrustad bil med smala däck och låg chassisättning.

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."