Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe12
Hej,
Jag har en V70 2,5FT-2009 som har gått ca 19000 mil.

Nu har det uppstått ett märkligt ljud från motorrummet när man kör. När man motorbromsar i låg hastighet låter det ungefär som en buss som motorbromsar eller nästan som man har en elmotor som motorbromsar, svårt att förklara. Låter även när man gasar från stillastående.

Har inte en aning vad det kan vara men får väl be verkstaden kolla på det, men hade varit kul att veta innan vad det kan tänkas vara om det är någon här som vet efter min något diffusa förklaring.

Med vänlig hälsning
Ubbe
av andersuw
Fattar jag dig rätt att du kan få fram ljudet även när bilen står still och du gasar på lite utan växel i eller med kopplingen nertrampad? I så fall låter trasig spännrulle eller något på tok med något av aggregaten som drivs av multiremmen i högsta grad rimligt.

Om det är något sådant bör det åtgärdas bums. Om jag förstått saken rätt är din motor av den typ där brott på multiremmen också kan medföra att kamremmen går av eller kuggar över med åtföljande motorhaveri.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Ubbe12
Hej.
Tackar för svaren. Ja det låter även när man gasar stillasrående samt när man släpper gasen o låter den varva ner. Det låter inte jättemycket utan jag måste sänka volymen på radion för att höra det.

Blir till att köra till verkstaden direkt imorgon bitti.

Tackar för svaren. Återkommer med "facit" efter deras utlåtande.

Ubbe
av valln
Ubbe, om du lyckas köra till verkstaden och de byter något lager som används av multiremmen ska du verkligen tacka din lyckliga stjärna att det inte blev motorhaveri, vilket många har erfarit på årsmodellerna runt din bil.
av Yaniz
Är det ett svagt vinande eller morrande ljud som följer varvtalet, kan det vara ac-kompressorn som låter. Min ac gick igång för första gången för någon dag sedan denna säsong (bor i södra delen av landet).

Hade problem med nämnda ljud på vårkanten för några år sedan. Efter grundlig felsökning i motorrummet (remmar och rullar), visade det sig till slut vara för lite köldmedium i ac-kompressorn.

Du bör dock även - som redan påpekats av andra medlemmar - kolla remmar och rullar; i första hand ac-kompressorns frihjul och multiremmens spännare, generatorns frihjul brukar hålla längre. Samtliga bör dock undersökas avs lagerslitage.
av Kullberg1989
Cox skrev:
Kullberg1989 skrev:Har liknande på min, varit på verkstad i 5 veckor nu..
Håller dom på att bygga en ny bil till dig ?
Man kan nästa tro det, de hittar inte felet.
Inte växellådan, turbon, ac osv osv.
Senaste jag hörde med de så plockade de ner sumpen osv.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning