NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedlung
Har kört dryga året med min V50 1,8F och jag ligger (efter ett antal "resetar", då och då) enligt färddatorn på ~11 l/mil, men när jag tankar blir det jämnt litern per mil.
Hur f-n kan det vara så svårt att få datorn att räkna rätt???? :evil:
Eller är det helt enkelt för svårt tekniskt...? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
av niz_se
Jag är ingen expert på sånt här, men jag tror att det är som följer:

Bilens dator styr ju pulserna som öppnar insprutarna. Den har altså 100% koll på hur länge dessa är öppna hela tiden. Sedan har man ju ett givet tryck i på bränslet. Utifrån detta kan datorn räkna ut hur mycket bränsle som går åt.

Variationerna kommer, tror jag, från två ställen.
Dels är nog inte trycket på bränslet så väldigt exakt. Ibland är trycket lite högre och då räknar datorn ut ett för lågt värde. Och vise versa...
Den andra osäkerhetsfaktorn är kilometerräknaren. Den är ju i sin tur beroende av tex däckdimetioner och hur mycket däcken är slitna etc.

Annars är det nog vanligare att datorn räknar för lågt. Kanske medvetet från volvos sida... :twisted:

Som sagt, jag är ingen expert. Det finns säkert andra här på forumet som kan ge en bättre bild av problemet...
av hedlung
Toppen tack!
Men, min fundering är varför det inte går att kompensera för att det blir fel...? Om du nu blir konstant 10% fel i mätningarna är det väl bara att dra av 10% i datorn.... :o
Sen har jag knappt kört nåt på bensin, så jag vet inte om det är 10% där med, men det blir ju isåfall "mindre fel" eftersom värdena är mindre (0,7 l/mil typ)
av Ragnarpe
hedlung: Har precis samma felvisning som du och jag kör bara på E85.
Sist jag tankade var förbrukningen enligt displayen 11,8 men verkliga förbrukningen var 10,2.
av Lej
Samma här.
10% lägre förbrukning i verkligheten.
av whoppi
Datorn i min 2.0D visar något lägre än verklig förbrukning. men det är väldigt lite som felar.
av Lej
Lej skrev:Samma här.
10% lägre förbrukning i verkligheten.
Måste rätta mig själv.
Den här veckan gjorde jag en långresa på 116 mil med enbart körning på större vägar 90 och 110 km/h, höll jämn fart nästan hela tiden. Bilen var maxlastad. Nollställde mätaren innan och noterade totalt förbrukad bensin. Under den här resan visade mätaren nästan exakt lika med den faktiska förbrukningen, vilket blev 1.0 l/mil.
Jämn fart = rätt mätning?
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jag gjorde min första långresa med min V50 1.8F i helgen och mätte då upp etanolförbrukningen till 0,91 på en sträcka av 51 mil medan färddatorn visade 0.97. Således visade färddatorn ca 7% för högt värde. Har fått ungefär samma felvisning vid tidigare tillfälle.

Var tvungen att tanka Blyfri 95 för första gången i söndags och skall kolla upp om felvisningen skiljer sig något från etanol. Tycker inte att det borde göra någon skillnad, men man vet ju aldrig...

Ni som har kört lite mer med era 1.8F:or; stämmer det att förbrukningen av etanol är ca 35% högre än bensin? Det är ju intressanta uppgifter för att bedömma hur mycket man tjänar på att köra etanol.
av LJN
-En kvinnlig arbetskamrat säger att hon kör sin 1.8 flexifuel V50 2007 på runt 0,88l/mil med etanol 8) Det gör en bränslekostnad på runt 7:10- per mil, imponerande! (om nu hennes färddator stämmer förståss)
av hygren
Jag tankade senast min 1,6D för 9,03 kr/l, också drar den 0,5 för mig. Det blir 4,51kr/mil det!

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]