Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag köpte en begagnad V70 för tre år sedan men redan tidigt insåg jag att inte allt stod rätt till med stereon. Efter cirka 30 minuters körning började ljudet dista så kraftigt att det inte gick att höra vad dom sa på radion, eller någon anna ljudkälla heller för den delen. Återförsäljaren tog in bilen och patchade mjukvaran (fanns visst nån typ av känt fel som liknade detta) och det blev lite bättre ett tag men sedan blev det värre igen. Oftast stark distortion efter 30 minuters gång. Efter ett par verkstadsbesök till bytte dom ut slutsteget och allt fungerade fläckfritt under drygt ett år, men nu är problemen tillbaka igen och jag orkar inte mer.

Min enda tes är att det kommer in fukt i slutsteget (eller någon annanstans i systemet) på nåt sätt som gör att det förstörs. Problemen är alltid värre vid fuktigt väder och på vintern. Problemet är att det hela är högst stokastiskt och att det verkar svårt att återskapa i en varm och torr verkstad.

Har kontaktat återförsäljaren igen och väntar på svar, har någon här en aning vad detta kan bero på?

Tacksam för hjälp.
apersson850 skrev:Vad det beror på vet jag inte. Det går inte att köra ett tag och sedan visa upp bilen för verkstaden? Eller är det inte varje resa som det blir så här heller?
Dom litar på mig att jag har problemet och jag har filmat med min telefon när problemet uppkommer om dom vill se det. Problemet är väl att båda jag och verkstaden har slut på ideer på hur man ska gå vidare. Tänkte om någon hade sett eller hört om något liknande problem.
Jag tänkte mer på att det kanske var lättare att felsöka när felet faktiskt förekommer än när man bara har hört talas om det. Även om man inte ifrågasätter att det finns där ibland.
Har du någon form av garanti eller goodwill du kan åberopa som gör att ÅF kan stå för fiolerna? Annars är väl det närmast till hands liggande alternativet att provbyta till ett begagnat slutsteg med tanke på att det hjälpte förra gången. I bästa fall kanske du kan komma överens med skroten om att få returnera steget om det inte hjälper trots att sådant kan vara lite knepigt just när det gäller elektronik.

Om byte av slutsteg hjälper får man sedan fundera vidare över orsakerna till att slutsteget dog en andra gång. Det kan ju vara en ren tillfällighet (sådant händer trots allt ibland) men det kan ju också vara något problem med fukt just där steget är placerat. Jag tycker annars att din hypotes om fukt som orsak är lite motsägelsefylld med tanke på att problemet dyker upp först när stereon har varit i gång en stund. Det senare borde ju innebära att fukten värmts bort så att de bekymmer den ställt till med försvinner snarare tilltar. Värmerelaterade och fuktrelaterade intermittenta problem är skilda världar enligt mina erfarenheter så här långt.
Jag tycker att det mer låter som att det är slutsteget som är boven, dvs det är inte fukten som förstör förstärkaren.
Kolla upp om det finns olika revisioner av slutstegen som används i din bil.
Tack för all input, jag tror också att det är slutsteget som är boven. Men det är bara tråkigt om man byter ut det och samma problem återkommer ett år senare igen. Det vore skönt att hitta grundproblemet. Det skumma är att patcha mjukvaran ibland har förbättrat läget under några månader. Kan det vara så att det har något att göra med mottagarenheten. Vad jag har förstått består radion av en mediacenterdel och ett slutsteg. Kan det vara fel på mediecenterdelen? Var kan man få information exakt hur det hänger ihop?

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]