Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
dissonans skrev:Omständigheterna har ändrats, räcker med en mindre bil.
Kan det kanske med tanke på transaktionskostnaderna ändå löna sig att behålla V70n även om den är större än du i nuläget behöver?
Japp, Det borde väl vara i princip givet. Att byta in en nästan sprillans ny fullmatad bil av en generation som just pensionerats måste vara det mest penningförstörande man kan ägna sig åt.

Om man köper en sådan bil brukar ju vara för att man vill äga den riktigt länge och undvika alla barnsjukdomar och inte bryr sig om att ligga på topp med det senaste med alla kostnader och problem det brukar medföra.
AndreasThn skrev:
dissonans skrev:"brukar ju vara för att man vill äga den riktigt länge"

Helt korrekt. Men liv kan ändras, precis som jag förklarat i början av tråden.
Fast frågan är om förändringen är så stor att den motiverar den stora förlusten?
Jag drog nog förhastade slutsatser att bytet var för att spara pengar, men det kan ju vara helt andra orsaker, tex. att man vill ha en lite opraktisk sportbil istället om man inte behöver frakta saker och familj.
Det har inget med att spara pengar att göra (kan omöjligt hitta billigare bil att äga framledes pga att jag redan tagit större delen av värdeförlusten den kommer få på 2-3 år och driftkostnaderna är väldigt låga), utan det är precis som du säger annat som lockar.
Ja, och vill man ha något roligt behöver man ofta ha något praktiskt också. Samtidigt. Men du syftar kanske inte på alternativa bilar alls när du skriver "annat som lockar"?

Oavsett vad du har tänkt skaffa är nog allt diskuterat nu. Personligen har jag lagt märke till, förr om åren, att man har nästan ingenting tillbaka ekonomiskt för att man sköter sin bil pedantiskt. Det är mest om man missköter den rejält som det straffar sig. Därför är det nästan alltid vettigare att behålla en välskött bil än att byta bort den. Ekonomiskt, alltså. Men vill man ha in något annat i det enda garaget finns förstås inget att välja på, eftersom det då inte känns lockande att låta en stå ute. Ska man köpa en rolig båt eller nåt istället blir det en annan fråga.

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]