Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:det är väl inte olja i en gasfjäder utan kvävgas.
Jo, det finns olja i den, som smörjer rörelsen. Ungefär som det finns smörjolja i en bilmotor, fast den drivs av bensin.
Vojje skrev:en handvev skulle klara jobbet i detta fallet (tänk manuella fönsterhissar)... :-)-)
Nja, manuella fönsterhissar är ingen särskilt övertygande analogi i mina ögon. Man vill väl knappast hålla på och veva luckan upp eller ner om motormekanismen är satt ur spel av ett eller annat skäl eller om man faktiskt vill manövrera manuellt, t.ex. därför att det finns risk för att en del av packningen skall falla ur när luckan öppnas. I somras förlorade jag några vinflaskor i onödan därför att jag inte i tid insåg risken med att inte längre kunna känna av om något är på väg att gå på tok med packningen när man öppnar.

Sedan är det ju också så att en stor del av mänskligheten ännu inte är fullt på det klara med hur luckan är tänkt att stängas utan är helt inställd på att den skall smällas igen med handkraft istället för elektricitet. Luckan måste vara byggd för att klara även den komplikationen. ;-)

Slutligen är det också helt andra krafter vi talar om när det gäller bakluckan än när det gäller ett dörrfönster. Gasfjädrarna har inte bara syftet att hålla luckan uppe när den väl öppnat utan finns där också för att hjälpa motorn att öppna. Utan dem skulle det bli en väldig belastning på motorn och dess mekanism när luckan skall upp. Tänk på gasfjädrarna som motsvarigheten till den motvikt som finns på en helt vanlig hiss avsedd att köra människor och prylar upp och ner. Idealet är att det skall gå ungefär lika tungt att stänga luckan som att öppna den.
Användarvisningsbild
av Bowe
Samma årsmodell o precis samma symptom! Dock inte varit och diskuterat med servicetekniker ännu så inget kostnadsförslag. Ämnar dock inte utan lite kamp försöka få det något billigare eftersom bilen "bara" rullat i ca. 3år
Användarvisningsbild
av Vojje
andersuw skrev: I somras förlorade jag några vinflaskor i onödan...
du har mina sympatier... :D

f.ö. anser jag att elektrisk baklucka är en ganska onödig finess...
älskar luckan på C30 :-)-)
Vojje skrev:du har mina sympatier... :D
Tack! Jag grät inombords lite där. Synd på så rara ärter. Och det slog mig inte förrän då att det här med elmanövrerad baklucka har sina sidor. ;-)
Vojje skrev:f.ö. anser jag att elektrisk baklucka är en ganska onödig finess...
Kanske inte direkt onödig men heller inte direkt nödig. För min del blir det tills vidare en 3:a på följande skala över nymodigheter att ta ställning till.

1. Minus snarare än plus. Vill bli av med skiten.
2. Hugget som stucket.
3. Bättre än utan men inget jättelyft.
4. Ett klart plus men inte helt omistligt.
5. Kan aldrig tänka mig att vara utan i nästa bil.

Vad kommer härnäst? Elektriska dörrar?
Undrar om mina fjädrar också börjar tappa spänsten? Tycker motorn låter lite mer ansträngd, ungefär som när batteriet är dåligt laddat. Känns som att den inte lyfter riktigt lika högt längre heller.
Men det är ju snart sex år och 21000 mil som passerat, så det är inte så konstigt.
andersuw skrev:
Vojje skrev:du har mina sympatier... :D
Tack! Jag grät inombords lite där. Synd på så rara ärter. Och det slog mig inte förrän då att det här med elmanövrerad baklucka har sina sidor. ;-)
Vojje skrev:f.ö. anser jag att elektrisk baklucka är en ganska onödig finess...
Kanske inte direkt onödig men heller inte direkt nödig. För min del blir det tills vidare en 3:a på följande skala över nymodigheter att ta ställning till.

1. Minus snarare än plus. Vill bli av med skiten.
2. Hugget som stucket.
3. Bättre än utan men inget jättelyft.
4. Ett klart plus men inte helt omistligt.
5. Kan aldrig tänka mig att vara utan i nästa bil.

Vad kommer härnäst? Elektriska dörrar?
Ja, se på Tesla Model X, där är alla dörrar elektriska

Skickat från min OnePlus 3
svergie2 skrev:Ja, se på Tesla Model X, där är alla dörrar elektriska
Anade inte att jag skulle få rätt fullt så snart. ;-)

Såhär ser det ut när man öppnar och stänger Teslan:

Elektriska skjutdörrar kanske kan fungera men detta ser rätt vanskligt ut. Undrar hur kanterna på de dörrarna ser ut efter ett tag. För att inte tala om sidorna på de bilar som parkerat intill. Här gäller det uppenbarligen att snabbt lära sig känna igen en Tesla X och hålla sig undan från dem på P-platserna. ;-)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]