Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
De siffror som mikethebik rapporterar är vare sig mer eller mindre normala än de flesta andra. Det är bara det att bilarna ifråga är väsentligt törstigare än de nya dieslar som tråden i övrigt handlar om. Min V70 T5 -02 aut drar säkert över litern blandad körning och som minst runt 0,75 vid riktigt snäll landsvägskörning. Min V70 D4 -15 VEA FWD aut drar däremot avsevärt mycket mindre. Det går som sagt att komma under halvlitern vid snäll landsvägskörning. Och jag kör normalt mina två bilar på samma sätt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Förvånande att det tagit 100 år att komma hit i förbrukning.

Min V50 D2 (2012) går enligt färddatorn på 0,44 och mätt vid pump 0,48. Tänker mig att dieselvärmarens förbrukning inte registreras i voc.

Vår V70 2,4T (2001) låg på 0,72 (mätt vid pump) när jag använde den som pendlarbil och drar numera 0,85 när den bara åker till affären och åvc :D

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Min V60 går på kring 2.3kwh/mil när jag "bara" åker till affären.. Ca 2kr i elkostnad. Så lite längre har vi kommit.. Och snart blir det även på långresorna. 2019 ska jag ha elbilen... ;)
Användarvisningsbild
av Derank
med tanke på att de flesta här kör deras bilar på luft så behövs nog ingen elbil, de kör ju så gott som gratis iaf........

tankade förövrigt upp XC60in idag, 52mil utan trim, ac avstängd, autovärme av, rump och rattvärmen avstängd, ingen dieselvärmare på morgon och kväll, inet varvat över 2000rpm, inet stått på tomgång i tid och otid som jag brukar göra, kört så lungt så frugan undrade varför jag kör så sakta helt plötsligt. 1,04 blev förbrukningen....så valet är lätt, in med trimmet igen, på med alla komforthöjare och köra som jag brukar.
av AndS
Derank skrev:med tanke på att de flesta här kör deras bilar på luft så behövs nog ingen elbil, de kör ju så gott som gratis iaf........

tankade förövrigt upp XC60in idag, 52mil utan trim, ac avstängd, autovärme av, rump och rattvärmen avstängd, ingen dieselvärmare på morgon och kväll, inet varvat över 2000rpm, inet stått på tomgång i tid och otid som jag brukar göra, kört så lungt så frugan undrade varför jag kör så sakta helt plötsligt. 1,04 blev förbrukningen....så valet är lätt, in med trimmet igen, på med alla komforthöjare och köra som jag brukar.
Men om du hamnar på 1.04 med din bil och det var väl D4 AWD så känns det rätt mycket över "normal" blandad körning.
Vår tidigare V70 -08 med gamla femman och Polestar 205Hk, brukade hamna runt 0,7-0,75 blandad och landsväg 0,6-0,7. Jag kollade lite i början när den var ny och så två tankar före vi nu bytte (rullade den 23000mil). Kollade vid ett tillfälle när jag drog en stor cargovagn med flytt grejor från Skåne till Sörmland och då hamnade vi strax över 0,9. Har aldrig varit över litern trots en hel del körning med släpkärra och kör alltid med dieselvärmaren i auto.
Så kan du inte komma under litern måste du ha något fel med din bil. Har du kollat upp bilen? För du driver väl inte med oss för att skapa dialog :wink:
Edit: Glömde fråga, har du mycket kökörning med många start/stopp?
Men jag får väl kolla två tankar på V90 utifrån tankning, förbrukningsmäta
ren på den visade igår 0,71.
Derank skrev:
mikethebik skrev:
SBergdahl skrev:
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att körsätt inte bara är en stor del utan allt.
Du har så rätt, går att få vilken bil som helst att dra soppa som en gammal jänke-V8, omvänt kan man faktiskt få en gammal jänke-V8 att gå om inte snålt så åtminstone mindre mycket :D
Har erfarenhet av bägge varianter.

Jag har fört bok över alla våra bilar sedan början på 90-talet, alla tankningar och mätarställning.

"Familje" Volvobilarna:

245 1979 100 hk manuell 1993-1997, ca 1 liter milen, lite diffust då hastighetsmätare och vägmätare lade av ett halvår innan försäljning
945 1995 126 hk manuell 1997-2002, 0.92 L/mil,
V70N 2001 140 hk aut 2002-2007, 0,96
XC90 2004 2,4T 210 hk aut 2007-2009, 1,23
XC70 2004 2,4T 250hk+ aut 2009-2015 1,04, exakt samma vid pump som enl. färddator
XC70 2011 D5 aut 215 hk aut 2015- 0,73 enl färddator, vid pump ca 0,85

Samtliga har körts blandad körning, utan överdriven snålkörning, eller för den delen också utan racing-ambitioner.

Mike
Det här ser ju iaf ut som normala siffror jämfört med mycket annat här.
Jo, normala siffror för oss, bevisar väl egentligen bara att detta är vårt sätt att köra med de förhållanden som gäller för oss.
Sedan finns det säkert andra som med samma bilar kan höja förbrukningen med 3-4 dl milen, och ytterligare andra som kan få den att sänkas med kanske 1-2 dl.
I slutänden är det väl bara om bilarna enbart står på tomgång som vi kan få en likartad förbrukning :D
Jag har kört bil i 40 år och tycker fortfarande att det är roligt. en smal och krokig asfaltväg och hornen växer fram, fan vad roligt det är!
Då sticker förbrukningen upp i skyn!

Mike
av joelf
Xc70 D4 AWD autmat 2014

Bild

Sen kan jag få bilen att dra 0,9 på samma sträcka utan några större problem. Den är hem från mitt jobb, och det är landsväg. Det är inte hela sveriges befolkning som bor längs motorvägar och stadstrafik.

Så har man avvikande siffror kanske man ska kolla hur man brukar kör eller vart man kör den :D
av AndS
AndS skrev:
Derank skrev:med tanke på att de flesta här kör deras bilar på luft så behövs nog ingen elbil, de kör ju så gott som gratis iaf........

Men om du hamnar på 1.04 med din bil och det var väl D4 AWD så känns det rätt mycket över "normal" blandad körning.
Vår tidigare V70 -08 med gamla femman och Polestar 205Hk, brukade hamna runt 0,7-0,75 blandad och landsväg 0,6-0,7. Jag kollade lite i början när den var ny och så två tankar före vi nu bytte (rullade den 23000mil). Kollade vid ett tillfälle när jag drog en stor cargovagn med flytt grejor från Skåne till Sörmland och då hamnade vi strax över 0,9. Har aldrig varit över litern trots en hel del körning med släpkärra och kör alltid med dieselvärmaren i auto.
Så kan du inte komma under litern måste du ha något fel med din bil. Har du kollat upp bilen? För du driver väl inte med oss för att skapa dialog :wink:
Edit: Glömde fråga, har du mycket kökörning med många start/stopp?
Men jag får väl kolla två tankar på V90 utifrån tankning, förbrukningsmäta
ren på den visade igår 0,71.
Nu får du första rapporten. V90CC AWD D4 som idag rullat ca 250mil. Full tank och sedan 702km med förbrukning av 47,4L.
Ca 50 mil landsväg 90-100 väg och sedan en vecka blandad stadskörning på övriga 20 mil. Ingen ecokörning utan min normala och varje morgon i veckan har bränslevärmaren snurrat samt att den har auto-läge. Verklig förbrukning va 0,67l/mil vilket väl inte är så tokigt.
Så om din beskrivning av körning när du mätte förbrukning på 1,04 l/mil stämmer är det något fel på bilen.
Användarvisningsbild
av Derank
nädå, absolut inget fel på bilen, jag har kört ett flertal andra XC60 ochså och V60, och V40 osv och ingen kommer i närheten av förbrukningssiffrorna det skrivs om här.

Men har nu ett tag kört på en trimfil där bilen har varit påstäld ännu mer och idag efter 54mil blev det hör och häpna 0,93 då det tankades upp, och då har jag kört hårt igen, dok ingen värmare då det varit plussgrader ett tag nu.
av AndS
De angivna förbrukningssiffrorna är svåra att nå och då får du vara lätt på gasen och undvika 110/120-vägar, men att konstant ligga 1dl över är inga svårigheter men kanske lite mera vintertid när brännaren går då blir det 1,5 dl.
Utgick nu från vår gamla V70II med dieselfemman och Polestar mappning. Men den nya visar på ungefär detsamma efter första kollen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel