Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Jag och brosan fick för oss att vi skulle testa om bilen stannade för olika hinder.
Min V60 stannar inte för något trots att ja har alla tänkbara sänerhetssystem i bilen V60 -16
Kollade i menyn och allt är ibockat. Vi gick framför både i vägens riktning och vi korsade vägen framför. Bilen varnade någon gång i dioderna uppe på instrumentpanelen.
Vi provade även att han körde sin bil Renault Espace -15 alltså STOR bil i konstant hastighet och jag körde ikapp. Ingen reaktion. Då körde ja så nära så det var otäckt. Hade foten på gasen hela tiden så ja inte bara skulle rulla ikapp.
Har ni några idéer? Lakanet och en regskylt ska ja prova.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har heller aldrig lyckats få det där city safety att fungera, jag testade med XC60in mot 2stora vägkoner i plast som hade reflex på sig, bilen bara fortsatte, jag har testat mot buskar snödrivo osv, testade samma sak med min förra V70, lyckades heller aldrig få bilen att bromsa.

Tycker att 2 stora koner borde räcka.
Användarvisningsbild
av svergie2
Perra83 skrev:Jag och brosan fick för oss att vi skulle testa om bilen stannade för olika hinder.
Min V60 stannar inte för något trots att ja har alla tänkbara sänerhetssystem i bilen V60 -16
Kollade i menyn och allt är ibockat. Vi gick framför både i vägens riktning och vi korsade vägen framför. Bilen varnade någon gång i dioderna uppe på instrumentpanelen.
Vi provade även att han körde sin bil Renault Espace -15 alltså STOR bil i konstant hastighet och jag körde ikapp. Ingen reaktion. Då körde ja så nära så det var otäckt. Hade foten på gasen hela tiden så ja inte bara skulle rulla ikapp.
Sätt varningsavståndet på långt och prova igen :)

Skickat från min OnePlus 3
av Schmoyoho
Långt varningsavstånd som ovanstående skrev låter som en bra idé. Jag tror bilarna är ganska smarta också för att undvika onödiga ingrepp, så om den tror du fortfarande är med i matchen gör den ingenting. Dvs om du aktivt gasar mot ett hinder tror jag inte någonting händer men om du passivt närmar dig ett hinder bör den ta vid.

Jag har aldrig provat provocera men den enda gången bilen varnat i skarpt läge, även om det inte var nära att hända någonting, var när en bil framför mig bromsade in på landsväg för att svänga vänster. Kollisionsvarningen hann plinga och blinka men slutade när jag gick ut på vägrenen. Ganska långt mellan oss, 90 km/h och jag tror jag motorbromsade lite lätt om det spelar någon roll.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Långt avstånd är typ outhärdligt att köra med, piper och blinkar för allt som inte kör lika fort som dej själv. Försöker köra på normal men knappt där, så jag har hamnat på kort.
av andersuw
svergie2 skrev:
Perra83 skrev:Jag och brosan fick för oss att vi skulle testa om bilen stannade för olika hinder.
Sätt varningsavståndet på långt och prova igen :)

Skickat från min OnePlus 3
Varningsavståndet styr mig veterligen bara just varningen. Det har mig veterligen ingen betydelse för när City Safety ingriper med nödbroms och inte heller för nödbroms med hjälp av det autobromssystem som finns för högre farter/längre avstånd.
av andersuw
TommyP86 skrev:Långt avstånd är typ outhärdligt att köra med, piper och blinkar för allt som inte kör lika fort som dej själv. Försöker köra på normal men knappt där, så jag har hamnat på kort.
Jag har min ställd på längsta möjliga varningsavstånd och tycker det fungerar bra. Jag får ett och annat falsklarm men aldrig av det slag du nämner. Det handlar vanligen om varning för parkerade bilar och fotgängare som systemet i onödan oroar sig för att jag skall köra in i.
av mbc
TommyP86 skrev:
Perra83 skrev:Ja körde ikapp en cyklist och det gillade inte bilen som flashade RÖTT.
På en del bilar står det CitySafety upp på vindrutan, inte på min -13 som har allt sånt där med radar, laser och kamera....

Hur testar ja enklast systemet så det verkligen bromsar?
Om rutan är bytt till icke-volvo-original står det inte citysafety eftersom det är skyddat, enbart de får ha den texten.
Bytte ruta på volvoverkstad, på min gamla stod det citysafety, på den nya står det inte.
Volvia f-bolag
V70-2013
Så rutan är med största sannolikhet original volvo, (sprang ut och tittade det står volvo på den också).
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan inte ställa något avstånd för min City Safety. Fast den kallas nog inte generation 2 heller (den är från 2012, ska fungera upp till 30 km/h). Den fungerar också. Jag har provat med en lös regskylt på ett frigolitblock, och det bromsar utav bara helvete, för att ta det i klartext.

Däremot kan jag ställa in avståndet för Kollisionsvarning med full autobroms. Men det är ett annat system än City Safety. Jag brukar kör med långt, och det är inte till något problem. Gnyr när det bör göra det.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]