Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ingen större skillnad mellan T6 08-10 och T6 11-16. Lite andra kolvar och småsaker i motorn. Mestadels för att få ner förbrukningen samtidigt som man fått upp toppeffekten något. I princip samma motor skulle jag säga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ingen större skillnad mellan T6 08-10 och T6 11-16. Lite andra kolvar och småsaker i motorn. Mestadels för att få ner förbrukningen samtidigt som man fått upp toppeffekten något. I princip samma motor skulle jag säga.
Användarvisningsbild
av snepo
Det är väl inget att tveka på. Köp en T6:a. Kör man inte många mil per år så är bränslepriset en piss i nilen,jämfört med allt annat. Men du har så mycket roligare med en riktig motor.
av Schmoyoho
Croix skrev:Råkade skriva fel, menade 285/304hk - skillnader i dem motorerna? Helt ny t6 efter -11 eller?

Du tror alltså T6an drar mer bensin än V8an? Känns som att T6an borde dra lite mindre. Meen det spelar ingen större roll, jag kör min privata bil väldigt lite egentligen, så vill bara ha en bekväm+rolig bil när jag väl kör!
Största skillnaden tycker jag är att MY11 har gen II av växellådan så bilen känns så mycket rappare mot för min V8. Motorn är typ densamma som någon skrev men förbrukningen är väldigt låg för en tre liters sexa, tycker jag iallafall. Inte svår att köra snålt på landsväg jämfört med hur jag får trilskas med min V8, de gångerna jag iallafall försökt köra snålt.

Nä, V8:an är törstigare än T6:an. Jag menade att gamla T6:an nog är lättare att snålköra än en V8 men att automatlådan drar upp snittet när momentomvandlaren får jobba, t.ex i stadstrafik.
Användarvisningsbild
av Croix
Okej! Får väl se vad ekonomin säger efter sommaren. Som det ser ut nu så hade det väl varit lite skönare med en -11, bortsett från bättre motor+växellåda så är faceliften rätt skön på dem.

Annars funderar jag på att satsa på en R-design. Återstår att se! Beror mycket på vad som erbjuds där kring aug-sept~
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har provkört en hel del automater på nyare xc60 och jag kan inte säga att jag märker någon skillnad jag kan peka på jämfört med min låda i min äldre XC60? Vad är det som är så fantastiskt med de nyare?
av Schmoyoho
Har gen I i min V8 2007 och det känns som att den har värsta gröthjärnan ibland. Går att få den att göra snygga nerväxlingar 6->4 om man trampar till lite hastigt på gasen men kommer man på halvvägs i en omkörning att man behöver mer fart så är det omöjligt att få den att göra något. Tycker inte den är dålig men att den lämnar lite att önska. Växlar fint och bra för vanlig körning men hopplös för lite "inspirerad" körning, då måste man växla manuellt (vilket inte heller är superkul, känns som när Top gear testade växlingspaddlar för tio år sedan).

T6 2014 har jag kört en del också och det är en helt annan grej. Mycket mer "på" med att växla ner om det behövs. Känns helt brutal om man trampar kickdown eller kör i sportläget och gasar lite. Nästan att den dunkar i växlingarna om så krävs.

Jag hade f.ö en XC60 D4 2016 sexväxlad i somras som hyrbil. Jag ska inte lova något men jag kan inte minnas att den var lika brutal som T6:an är varken i sportläge eller under kickdown. Antar att hur hårt den växlar beror på hur mycket effekt den ska leverera så en diesel på 160 hk behöver inte växla så hårt...?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Schmoyoho skrev:Har gen I i min V8 2007 och det känns som att den har värsta gröthjärnan ibland. Går att få den att göra snygga nerväxlingar 6->4 om man trampar till lite hastigt på gasen men kommer man på halvvägs i en omkörning att man behöver mer fart så är det omöjligt att få den att göra något. Tycker inte den är dålig men att den lämnar lite att önska. Växlar fint och bra för vanlig körning men hopplös för lite "inspirerad" körning, då måste man växla manuellt (vilket inte heller är superkul, känns som när Top gear testade växlingspaddlar för tio år sedan).
Det låter som om den är rätt mycket sämre än de äldre femväxlade lådorna när du beskriver det :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker min är ganska brutal, om man vill, speciellt i sportläget, då är det verkligen inte ett uns slip och den växlar allt för gärna ner. Ligger man i 150-160km/h och stämplar petar den ner ett par steg och det blir åka av ganska ordentligt. 315hk gör att det rör på sig ganska bra.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]