Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: V70 -05

Efter att verkstan har bytt en länkarm, en drivaxeldamask och ställt framvagnen, så hörs ett gnällande ljud då jag svänger i låga farter. Ljudet låter som när en osmord grind öppnas. Servostyrningen funkar ok, den hugger inte. Ljudet låter ibland och ändras inte om jag vrider tillbaka ratten.

Funderar på att ringa verkstan igen, kanske är det deras fel, men då kanske de vill att jag ska byta fler delar och jag inte pengar till det just nu.
Så klart du ska ringa verkstaden.

Men följer gnället hjulrotationen eller rattrotationen?

Är det hjulerotationen har dom säkert stukat en bromssköld, så den ligger på skivan.
Mycket lätt gjort, och åtgärdas då med att böja tillbaka den.

Du kan ju känna på centrumskruven (14mm) så den inte är helt lös.
Det vore inte bra.

Känn bara så den inte är helt lös. Dra den INTE för hårt!

Känn på hjulskruvarna också för säkerhets skull.....
MickeM skrev:Så klart du ska ringa verkstaden.

Men följer gnället hjulrotationen eller rattrotationen?

Är det hjulerotationen har dom säkert stukat en bromssköld, så den ligger på skivan.
Mycket lätt gjort, och åtgärdas då med att böja tillbaka den.

Du kan ju känna på centrumskruven (14mm) så den inte är helt lös.
Det vore inte bra.

Känn bara så den inte är helt lös. Dra den INTE för hårt!

Känn på hjulskruvarna också för säkerhets skull.....
Gnället följer rattrotationen, alltså det gnäller bara vid stora tvära rattutslag låga farter, som vid parkering. Jag hissade upp bilen på OK gds-hallen och då gnällde det när jag vred på hjulen (utan att de roterade) det lät nästan som det kom från styrstagen. Antar att hjulbultar och hjullager kan uteslutas då ?

Ska ta kontakt med verkstaden, men de kommer säkert att säga att nåt mer måste bytas, som de inte tar kostnadsansvar för.

Verkstaden gjorde en framvagnsinställning vilket betyder att stag, bussningar och länkarmar flyttade på sig en aning vilket kan vara orsaken till att det började gnälla där fram.
Försök lokalisera vart gnället kommer ifrån.

Rattaxeln inne i bilen
Höger eller vänster sida
Bakom motorn
Högt eler lågt vid hjulet.

En medhjälpare behövs.
MickeM skrev:Försök lokalisera vart gnället kommer ifrån.

Rattaxeln inne i bilen
Höger eller vänster sida
Bakom motorn
Högt eler lågt vid hjulet.

En medhjälpare behövs.
Mysteriet med gnället är löst !

Skulle smörja upp glidytorna för bromsklossarna när jag såg att en liten sten hade fastnat mellan bromsoket och bromsskivan. Tog bort stenen och nu gnäller inte bilen längre. :D
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]