Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mike68
#1158870
Man ska väl inte snöa in på förbrukning heller för den delen eftersom det är en väldigt liten del av bilkostnaden om man kör upp till 2000 mil om året.
Jag har ju en bil till förutom D3 Awd och den är deklarerad 1,28 per mil blandat och 1,99 i stan.
Körde den i snitt på 1,15 de 950 mil den rullade.
Användarvisningsbild
av joel80
#1158879
Mja.. Det skulle öka min bränslekostnad med drygt 30 000kr per år om min bil drog 1.28l/mil... Nära 100 000kr på tre år. Klart det har betydelse när jag väljer bil. Kör runt 3000mil per år.
Användarvisningsbild
av Derank
#1158895
Ja, värdeminskningen på en ny bil är ju 100gånger mer än det lilla man sparar på om bilen drar 1liter el 1,3liter milen om man kör runt 2000mil per år.

Det är ju knappast avgörande för bilägandet om bilen drar 1 el 1.3 i det fallet.


Då bli det som min äldre granne som sålde sin S70 och köpte en XC70Diesel pga att S70in drog så mycket..........jag försökte förklara för han att de 350000sek bilen kostade kan han tanka S70in och en bil till under resten av hans liv.....
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1158900
barcusmrandt skrev:Äh man använder väl alla "bra" argument man kan för att få ny bil Bild
"få" :)


Nej visst det är inte den stora kostnaden i bilägandet men jag fascineras ändå av hur vissa får sina bilar att som norm dra vad jag skulle behöva anstränga mig för att komma upp i :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1158903
för mig är det tvärtom, jag ser i din sig tex att du nu kör en 2.5T på 0,83, jag hade själv en 2,4T -02 den snittade 1,1 på 6000mil, vintertid kunde jag ligga runt 1,3 ibland, och den hade ingen bränslevärmare heller.

V40 2015 snittade 0,9 på 14dagar ( en lånebil ) vintertid, lekte en hel del iofs. XC60in ligger runt 1,1 på 1år.

V70in T4F låg runt litern på bensin. så nog går det alltid, bara man vill :-)
#1158918
SBergdahl skrev:
barcusmrandt skrev:Äh man använder väl alla "bra" argument man kan för att få ny bil Bild
"få" :)


Nej visst det är inte den stora kostnaden i bilägandet men jag fascineras ändå av hur vissa får sina bilar att som norm dra vad jag skulle behöva anstränga mig för att komma upp i :)
Ja för frugan alltså Bild
#1158966
SBergdahl skrev:
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att körsätt inte bara är en stor del utan allt.
Du har så rätt, går att få vilken bil som helst att dra soppa som en gammal jänke-V8, omvänt kan man faktiskt få en gammal jänke-V8 att gå om inte snålt så åtminstone mindre mycket :D
Har erfarenhet av bägge varianter.

Jag har fört bok över alla våra bilar sedan början på 90-talet, alla tankningar och mätarställning.

"Familje" Volvobilarna:

245 1979 100 hk manuell 1993-1997, ca 1 liter milen, lite diffust då hastighetsmätare och vägmätare lade av ett halvår innan försäljning
945 1995 126 hk manuell 1997-2002, 0.92 L/mil,
V70N 2001 140 hk aut 2002-2007, 0,96
XC90 2004 2,4T 210 hk aut 2007-2009, 1,23
XC70 2004 2,4T 250hk+ aut 2009-2015 1,04, exakt samma vid pump som enl. färddator
XC70 2011 D5 aut 215 hk aut 2015- 0,73 enl färddator, vid pump ca 0,85

Samtliga har körts blandad körning, utan överdriven snålkörning, eller för den delen också utan racing-ambitioner.

Mike
av andersuw
#1159004
mikethebik skrev:Du har så rätt, går att få vilken bil som helst att dra soppa som en gammal jänke-V8, omvänt kan man faktiskt få en gammal jänke-V8 att gå om inte snålt så åtminstone mindre mycket :D
Min Cadillac Coupe de Ville -75 drog 2,2 liter milen vid "snäll" landsvägskörning på amerikanska Interstates med farthållaren på 55 mph (strax under 90 km/h). På vintern i stan med kallstarter och allt gick det åt uppemot en gallon per mil. Så en viss roll spelar trots allt bilen också. ;-) Lyckligtvis kostade soppan när det begav sig bara 60 cent per gallon och dollarkursen var under fem kronor. :D
Användarvisningsbild
av Derank
#1159009
mikethebik skrev:
SBergdahl skrev:
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att körsätt inte bara är en stor del utan allt.
Du har så rätt, går att få vilken bil som helst att dra soppa som en gammal jänke-V8, omvänt kan man faktiskt få en gammal jänke-V8 att gå om inte snålt så åtminstone mindre mycket :D
Har erfarenhet av bägge varianter.

Jag har fört bok över alla våra bilar sedan början på 90-talet, alla tankningar och mätarställning.

"Familje" Volvobilarna:

245 1979 100 hk manuell 1993-1997, ca 1 liter milen, lite diffust då hastighetsmätare och vägmätare lade av ett halvår innan försäljning
945 1995 126 hk manuell 1997-2002, 0.92 L/mil,
V70N 2001 140 hk aut 2002-2007, 0,96
XC90 2004 2,4T 210 hk aut 2007-2009, 1,23
XC70 2004 2,4T 250hk+ aut 2009-2015 1,04, exakt samma vid pump som enl. färddator
XC70 2011 D5 aut 215 hk aut 2015- 0,73 enl färddator, vid pump ca 0,85

Samtliga har körts blandad körning, utan överdriven snålkörning, eller för den delen också utan racing-ambitioner.

Mike
Det här ser ju iaf ut som normala siffror jämfört med mycket annat här.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]