Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

johnnype skrev:Jag köpte biltema till min gamla V70N 01, gick lätt på men tog bara längst upp på P-bromsen trots att allt var skruvat till max. Kastade bort dom och köpte nya och dyra på Volvo som gjorde att bromsen nöp direkt.

Osäker på om det fanns reglerskruv att köpa på den tiden?

Att Volvos släppte var nog ett problem som var aktuellt någonstans 5-10år sedan?

Jag bytte på XC90in när jag köpte den till Volvos belägg direkt, nu har det gått några år och p-bromsen fungerar felfritt ännu så det är säkert lugnt! Klarade t.om att byta utan specialverktyget till autojusteringen som finns på XC90.
Justerskruven är väl just till äldre modeller som 850? Har för mig att jag hade en sådan på min 850 iaf men den kan ju ha varit eftermonterad förstås.
SBergdahl skrev:
johnnype skrev:Jag köpte biltema till min gamla V70N 01, gick lätt på men tog bara längst upp på P-bromsen trots att allt var skruvat till max. Kastade bort dom och köpte nya och dyra på Volvo som gjorde att bromsen nöp direkt.

Osäker på om det fanns reglerskruv att köpa på den tiden?

Att Volvos släppte var nog ett problem som var aktuellt någonstans 5-10år sedan?

Jag bytte på XC90in när jag köpte den till Volvos belägg direkt, nu har det gått några år och p-bromsen fungerar felfritt ännu så det är säkert lugnt! Klarade t.om att byta utan specialverktyget till autojusteringen som finns på XC90.
Justerskruven är väl just till äldre modeller som 850? Har för mig att jag hade en sådan på min 850 iaf men den kan ju ha varit eftermonterad förstås.
Ja, den justeraren satt standard på 850 och S/C/V70 av första karrossen.
Men försvann med införandet av V70N .
Finns nu för eftermontering. Ej hos Volvo.
Med orginalbeläggen blir det en acceptabel handbroms utan, så länge beläggen eller trumman inte är för slitna.
OK, Biltema ska jag inte köpa som jag förstår. Verkar dock vara oklara odds gällande Volvo original eller inte, Arnold gillar dem inte men det gör Johnnype, finns det kanske något tredje alternativ? Original delarna är ju ruskigt dyra men det viktigaste är ju trots allt att det fungerar. Är det alltså bara beläggen som jag ska köpa, inget mer? Typ clips eller likanande? Vajern funkar ju bra så den ska jag väl inte behöva köpa?
MickeM skrev:Jag rekomenderar verkligen att du monterar en justerare till handbromsen. Det finns ingen orginal.
Då kan du justera till en kalashandbroms.

Jag gjorde en guide för detta för ett tag sen, men den blev inte flyttad till "Tips och Trix" trots påstötningsförsök.

Se
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6#p1108553
Tack, jag går in och kollar denna länken.
Jag tror det var 2012 jag mätte upp Biltema's ej fungerande backar och skrev till kundtjänst. Deras produktansvariga skulle återkomma efter semester. Snacka om lång semester. Man skulle kanske söka jobb som bromsbeläggsansvarig.
Radien på Biltema backar är så mycket mindre att du kan "vagga" dem inuti bromstrumman. Själva skon har rätt diameter, men sedan monterar man ett 2mm tunnare belägg än övriga tillverkare, därmed blir radien fel, eftersom man ej heller låter slipa in radien. Därmed blir anläggningsytan begränsad. Så stort fel i radien slipar du inte in genom att köra några hundra meter längs gatan med dragen handbroms.
Klart, sanningen är inte så trevlig att besvara.
osjan skrev:OK, Biltema ska jag inte köpa som jag förstår. Verkar dock vara oklara odds gällande Volvo original eller inte, Arnold gillar dem inte men det gör Johnnype, finns det kanske något tredje alternativ? Original delarna är ju ruskigt dyra men det viktigaste är ju trots allt att det fungerar. Är det alltså bara beläggen som jag ska köpa, inget mer? Typ clips eller likanande? Vajern funkar ju bra så den ska jag väl inte behöva köpa?

Att Volvos beläggningar släpper är enligt min mening bara en myt .
Den föddes redan 90 talet och verkar vara seglivade.
På den tiden jobbade jag extra på en bilskrot som min kompis ägde, och hörde de här myten ofta, men vi kunde inte hitta någon substans i den ,trots hundratals demonterade bromsbackar.
Handbromsbackarna var inte så himla dyra orginal.
Bromsskivor mm kan du köpa vart du vill.

Själv har jag Biltema på allt utom handbromsen.
(för den inte blev bättre med nya Biltema, men orginal gjorde det ganska marginellt bättre. Därför monterade jag dessa justerare jag nämner i länken.
Då blev det väldigt bra. Svartastreckpåsfalten-bra faktiskt.
glock40sw skrev:
osjan skrev:OK, Biltema ska jag inte köpa som jag förstår. Verkar dock vara oklara odds gällande Volvo original eller inte, Arnold gillar dem inte men det gör Johnnype, finns det kanske något tredje alternativ? Original delarna är ju ruskigt dyra men det viktigaste är ju trots allt att det fungerar. Är det alltså bara beläggen som jag ska köpa, inget mer? Typ clips eller likanande? Vajern funkar ju bra så den ska jag väl inte behöva köpa?

Att Volvos beläggningar släpper är enligt min mening bara en myt .
Den föddes redan 90 talet och verkar vara seglivade.
På den tiden jobbade jag extra på en bilskrot som min kompis ägde, och hörde de här myten ofta, men vi kunde inte hitta någon substans i den ,trots hundratals demonterade bromsbackar.
I tidigare trådar är det de som berättat att de råkat ut för det.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]