Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
Halloj!

Ska inom kort byta oljefilter på min 855 SE -94 och har lite funderingar.

Var sitter det och hur går man tillväga när man ska byta de?

Vart kan man köpa det?
Finns original filter att köpa online?
Duger biltemas filter?
Finns det andra alternativ till biltemas?
Vad kostar de olika alternativen?

För övrigt så har bilen rullar 34000mil och jag kommer inte lämna in den på ordentlig service dvs. jag byter bara olja och filter själv.

oj me frågor det blev. Hoppas några av dem kan bli besvarade iaf :)
av 850se
biltemas duger om man vill snåla lite, men bättre med orginaldelar, finns på volvo , man skruvar bara av de gammla oljefiltret o tappar ur oljan sedan skruvar man dit det nya, sätter tillbaka oljepluggen och fyller på ny olja
av Addekarlsson
Glöm inte fukta gummiringen på nya filtret med olja innan det skruvas fast.
Fuktar man inte gummit, så kan det ge upphov till läckage.

Och självklart tappar man ur oljan genom oljetrågets plugg innan man lossar filtret. :wink:
Blir mindre spill på det viset, även om det kommer söla olja för det.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av camaro69
850se skrev:biltemas duger om man vill snåla lite, men bättre med orginaldelar, finns på volvo , man skruvar bara av de gammla oljefiltret o tappar ur oljan sedan skruvar man dit det nya, sätter tillbaka oljepluggen och fyller på ny olja
Jag skulle aldrig köpa Biltemas riktigt urusla skitfilter som saknar backventil.

Snåla hellre in på lördagens kvarting Explorer :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
Köp Volvos oljefilter! Biltemas olja funkar bra har ja hört!
av marcusjj
Tack för alla tipsen :)

Nu känns det som jag har lite bättre koll på det.

En sista fråga. Hur mycket kostar Orginal filter?

Ojla har jag i mängder då jag får av far min som köper i på fat på företaget.
av *pettson*
camaro69 skrev:
850se skrev:biltemas duger om man vill snåla lite, men bättre med orginaldelar, finns på volvo , man skruvar bara av de gammla oljefiltret o tappar ur oljan sedan skruvar man dit det nya, sätter tillbaka oljepluggen och fyller på ny olja
Jag skulle aldrig köpa Biltemas riktigt urusla skitfilter som saknar backventil.

Snåla hellre in på lördagens kvarting Explorer :wink:
ett tips är att titta i ditt vanliga filter om där är en backventil. Fundera lite på vad en sån gör.. och varför den finns..
Biltemas filter är inte urusla.. och dom är inte ur filtrerings synpunkt värdelösa heller. Dom hamnade på plats 4 av 28 testade.. och nej...original filtren görs av FRAM och dom kom för övrigt på plats 3..
För övrigt så är informationen du hänvisar till en riktigt riktigt gammal skröna sen 80 talet..

Andra saker som biltema bär skulden till enligt samma trevliga skrönor..

glykolen gör att motorerna fräts bort..
oljan är återanvänd motorolja..
filtren är gjorda av återvunnen lump papp
det är samma filterstomme i alla filter oavsett storlek
alla ljuddämpare är tomma på isolering
alla avgas system görs i kina och rostar bort på en månad
bromsbeläggen är kinatillverkat skit
bromskivorna är skeva redan i kartongen
ja du kommer säkert på flera saker att fylla på med..
Om det är sanningen det .. ovan?.. Nej inte ett dugg.. men strunt samma..
av marcusjj
*pettson* skrev:
ett tips är att titta i ditt vanliga filter om där är en backventil. Fundera lite på vad en sån gör.. och varför den finns..
Biltemas filter är inte urusla.. och dom är inte ur filtrerings synpunkt värdelösa heller. Dom hamnade på plats 4 av 28 testade.. och nej...original filtren görs av FRAM och dom kom för övrigt på plats 3..
Det låter ju som att biltemafiltret är rätt bra då med andra ord. Har nämligen närmre till biltema än vad jag har till volvohandlare :)

EDIT: Varför finns det backventil på filtret?
av *pettson*
marcusjj skrev:
*pettson* skrev:
Det låter ju som att biltemafiltret är rätt bra då med andra ord. Har nämligen närmre till biltema än vad jag har till volvohandlare :)

EDIT: Varför finns det backventil på filtret?
tycker jag camaro69 ska fylla i om..

för övrigt så.. gillar man inte biltema filtret.. köp då två.. du har råd att byta det vid 500-750 mil om du är orolig.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]