- fre 17 mar 2017, 15:03
En omprogrammering/uppdatering av ETM gör bara så att den klarar mer feltolerans mellan de 2 sensorerna. ( >13% )
Vid sensorproblem skickar jag efter en kontaktlös sensor (Sacer) som tar över båda sensorerna.
Har du bra värden som du skrev så är inte nog det problemet.
Jag tror mer på glappkontakt någonstans... (Kan var i ETM men det har jag aldrig varit med om )
Batteriminus av :
Rengör kontakten som går från ETM,sitter nere till höger lite dåligt till men den går att "flärpa" bort.
Öppna locket till ECM-enheten och tryck lite (sitter på vänster sida om du står framifrån)
Samt se till att du har motorn jordad riktig (kolla spec jordflätan som sitter vänsterbak om motorn till karossen)
Gör en egen temporär jordfläta från motorn till chassit med en batteriladdarkabel innan testet.
Kolla även kontakten vid gaspedalen ( är en potetionmeter där oxo som skickar värden indirekt vidare till ETM så spjället vet var det skall stå)
Batteri på:
Gör en grafisk utläsning från VIDA i ETM-testen.
Min nedan efter byte av sensor ( över 70 procenst skillnad på sensorerna hade jag innan sensorbyte)
Fick ned skillnaden till 0,2 % efter justering av sensormagnet men det är pilligt ...och extra onödit/petigt
Bilagor
Skärmklipp.PNG (54.35 KiB) Visad 1296 gånger
Med VIDA i Eskilstunatrakten .( Samt testinstrument för äldre Volvo mm )