Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en Volvo XC90 från 2005. Parkeringsbromsen tar mycket dåligt, trots att den är omspänd. Misstänker det är dags att byta backar etc. Funderar på att samtidigt byta allt annat bromsrelaterat där bak. Undrar om någon kan rekommendera vad man ska köpa, tex skiva och belägg, eventuella clips, samt vad som specifikt behöver köpas till det som gäller parkeringsbromsen. Är det bara original delar som gäller eller kan man köpa från annan källa, så fall rekommenderar ni någon specifik site etc? Otroligt tacksam för svar, har fastnat lite...
Tackar
O.
Det finns nog lika många åsikter här som användare. Själv har jag kört med noname-delar från såväl Skruvat som Biltema och tycker att det har fungerat jättebra. Särskilt som jag samtidigt gått igenom och motionerat och rengjort alla rörliga delar.
jag har ingenting mot biltema men just deras parkeringsbromsbelägg har så fruktansvärt dålig passform (när det gäller xc90) att dom inte klarar en besiktning även om dom är helt nya. Googla gärna på ämnet, det är många som gått på den niten.

Bromsar har jag handlat från vparts.se och det har verkar vara bra grejer.
Ok, tack för snabba svar så här lång, första gången jag skriver på forum så var inte säker ens på svar. Men är det någon som vet specifikt vilka delar jag ska köpa? De speciella beläggen förstår jag givetvis att jag behöver, samt att jag ska göra rent etc, men behövs något mer, clips etc?
Mvh
Oskar
Jag rekomenderar verkligen att du monterar en justerare till handbromsen. Det finns ingen orginal.
Då kan du justera till en kalashandbroms.

Jag gjorde en guide för detta för ett tag sen, men den blev inte flyttad till "Tips och Trix" trots påstötningsförsök.

Se
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6#p1108553
Ingen åsikt om Biltemas eller andra piratbackars kvalitet men Volvo orginal som släppte, var väl länge sedan, och dessutom till S/V70I som inte är lika som V70N. Eller?

De fall jag känner till handlar iaf om -90talare.
Det var också de jag sysslade med då iofs.

Hände detta även åtskilliga V70N?
MickeM skrev:Ingen åsikt om Biltemas eller andra piratbackars kvalitet men Volvo orginal som släppte, var väl länge sedan, och dessutom till S/V70I som inte är lika som V70N. Eller?

De fall jag känner till handlar iaf om -90talare.
Det var också de jag sysslade med då iofs.

Hände detta även åtskilliga V70N?
Har ingen erfarenhet av det själv. Men enligt de diskussioner jag följt här så är det vanligt på V70N.
Jag köpte biltema till min gamla V70N 01, gick lätt på men tog bara längst upp på P-bromsen trots att allt var skruvat till max. Kastade bort dom och köpte nya och dyra på Volvo som gjorde att bromsen nöp direkt.

Osäker på om det fanns reglerskruv att köpa på den tiden?

Att Volvos släppte var nog ett problem som var aktuellt någonstans 5-10år sedan?

Jag bytte på XC90in när jag köpte den till Volvos belägg direkt, nu har det gått några år och p-bromsen fungerar felfritt ännu så det är säkert lugnt! Klarade t.om att byta utan specialverktyget till autojusteringen som finns på XC90.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]