Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför inte prova att sälja privat? I och med att du har garanti kvar på bilen har ju köparen en trygghet på den punkten som vanligtvis saknas vid privatköp och rimligen gör att du står dig bättre som säljare jämfört med en handlare än vad som annars varit fallet. Du kanske råkar ut för en och annan oseriös spekulant men det bör väl gå att hantera.

Med utgångspunkt från hur jag vet att marknaden såg ut för drygt ett år sedan när jag köpte min V70 -15 tycker jag du rimligen borde kunna få ut mer den vägen än med andra alternativ, inklusive KVD (om man tänker sig att du bara når reservationspris). Sedan har jag ingen pejl på vad V90 betytt för prisbilden på begagnade V70. Men jag har svårt att tro att den faktorn har mer än marginell betydelse.
dissonans skrev:Har börjat kolla runt lite på inbyte av en nästan ny V70 D4 Classic Summum PRO drag och automat. Rullat cirka 1500 mil, kanonskick. Handlarna verkar tyvärr väldigt överrens om att 245-250 är rätt inbytesvärde på min bil.
KVD vill ge mig 285 som deras föreslagna reservationspris.
Liknande bilar ligger på blocket för 320-359 (de två som är mest lika ligger för 359). Är det bara jag, eller är inbytespriset (som jag fått från fyra olika handlare) väl lågt..?
359, frågan är hur länge det varar. Var i bilhallen idag och där stod en V90 D3 AWD sprillans ny och leveransklar för 370. Många är nog villiga att lägga till några tusenlappar för att få åka V90 istället.
För 370 000 får man en D3 AWD Kinetic manuell med VOC och bränslevärmare. That's it. Då kör jag ju hellre dissonans V70 alldeles bortsett från vad jag vet att du vet om vad jag tycker om lastutrymmet på V90. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
dissonans skrev:Precis sådana inlägg jag var ute efter. Vad är rimligt privatpris då? :)
Efter en hastig blick på blocket skulle jag sätta 315 k som utgångsbud. Du kanske måste sänka lite men det är aldrig fel att börja lite högre än man tror man kan räkna med. Kostar ju inte mycket att ändra.

Sedan tror jag du bör lägga en del möda på att få till en annons som är verkligt bra och vänder sig till rätt kategori av köpare. Inte som den jag länkar till nedan för att ta ett skräckexempel jag träffade på bland de annonser på liknande bilar som nu ligger ute:

https://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_ ... ?ca=10&w=3

Snygga bilder och mycket saklig och rikhaltig information som vänder sig till rätt köpare: Någon som söker en nästan ny bil i väldigt fint skick och rejält med utrustning men inte vill betala fullt så mycket som motsvarande nybil kostar. Om du skriver för någon som dig själv eller mig ;-), fast kanske inte fullt så inläst på alla detaljer tror jag du träffar ganska rätt. Det handlar förstås i grunden om att på bästa sätt klargöra vad som skiljer din bil från mängden och gör det befogat att ta lite mer betalt än för en del andra bilar som vid första påseende kan verka snarlika.

Alla bilderna behöver man inte lägga i annonsen utan på något kostnadsfritt ställe som man kan länka till. Viss detaljinformation som annars riskerar att göra annonsen överlastad kan man också länka till om man vill. En del potentiella köpare kanske vill se den och andra nöjer sig med mindre. Jag har broschyren för V70 -16 som PDF. Skicka mig ett PM om du är betjänt av att ha den. En svårighet för vilken begagnatköpare som helst är ju att skapa sig någon överblick äver utrustningsnivåer, paket och liknande.
fins ju inte en sportkeps att nån lägger 360 på en V70 II idag då V90 finns, 332,000 betalade kollegan för sin V90 D4 fwd , manuell med VOC, 12% rabatt på bil och 15 på tillbehör, Vit.
Tyvärr är det en väldigt dålig affär att sälja en nästan ny bil, så att förlora 100,000:- på ett år är ganska rimligt. Om du skall sälja bilen privat så får du troligtvis vara glad om du får 260,000:-. Bilfirmor och KVD får mer betalt för de har en varudeklaration på bilen, de hjälper även köparen med finansiering och registrering och det gör folk tryggare i sitt köp. Sedan är många bilköp i den prisklassen tjänstebilar och de köper inte en begagnad bil, även att fler och fler privatleasar sina bilar, så minskar intresset för att köpa vanliga bilar för lite mer pengar av privatpersoner. Tror att det är enklare att sälja entusiastfordon för 500,000:- privat än en V70 250,000:- privat.
andersuw skrev:För 370 000 får man en D3 AWD Kinetic manuell med VOC och bränslevärmare. That's it. Då kör jag ju hellre dissonans V70 alldeles bortsett från vad jag vet att du vet om vad jag tycker om lastutrymmet på V90. ;-)
Japp, men jag fick verkligen sug efter att byta upp mig till en V90, även om om bakrutan lutar lite, manuell åker jag idag och stortrivs med det, AWD var det ju på den så dra mina tunga släp lär ju vara noll problem.. V70 är trots allt en 10 år gammal modell. Och även om det tar imot att erkänna så börjar V70 kännas mossig.

Jag skulle skynda mig att sälja så fort som möjligt. Ännu är 90-Serien en sällsynt art på vägnätet, men när det tar fart och de stora volymerna rullar ut så förpassar det 70 serien snabbt till historien med fallande priser som resultat.
Jag skrev fel. V90 D3 AWD finns bara med automat ser jag nu. Det gäller för övrigt alla AWD-modeller. Så vill du ha manuell låda måste du ta en bil med framhjulsdrift. Hjälper detta för att lindra suget? ;-)
Derank skrev:fins ju inte en sportkeps att nån lägger 360 på en V70 II idag då V90 finns, 332,000 betalade kollegan för sin V90 D4 fwd , manuell med VOC, 12% rabatt på bil och 15 på tillbehör, Vit.
Jodå. Jag gjorde gladeligen just det för drygt ett år sedan och skulle gladeligen göra det igen om behov fanns. Då handlar det förstås inte om vilken V70 som helst utan om en bil som är ungefär så fullmatad som den kan bli. :D

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]