Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvob5234t
Tjena! Har en s70 T5 "b5234t3! Körde utan tillräckligt mycket olja, oljtryckslampan gav inte utslag! Började knacka, fyllde på olja men tystnade inte. Hällde i mekonomsen omega907 och 0w40 fin olja, tystnade någorlunda, de knackar inte hela riden utan vid en vis takt, varvar man lite så följer knacket typ 1 2 3 för att sedan upphöra och börja om vid samma takt typ arbetstakten. Låter från cylinder 1 och 2. Några ideer? Intermitent fel kommer och går. Kan de va tryckarna eller vevlager?
av Volvob5234t
Hilmer skrev:Om det låter "oregelbundet" så som du beskriver så brukar det vara vevlager.
saken är den att jag har lyssnat på videos just 850 ''t5'' motorn samma som min, vevlagerras så brukar knacket följa varvet, så om man varvar upp så knackar de ännu mer, högre och snabbare. t,ex så här låter inte min
utan de knackar 3-4 gånger sen slutar det, följer inte med varvet som på denna videon.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ett (eller flera) slitna/skadade vevlager kan knacka till för att sedan dämpas igen, så kan även oljepumpen göra, det vore bra om du kunde lägga upp en film så man hör DITT ljud.
Men om du kan jämföra ljudet, låter det som i videon ovan eller är det mer dämpat/dovare?

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]