Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en Volvo S60 -01 där förardörrens lås åker upp så snart man låst med fjärren, den kan göra så 12 gånger tills den blir nere? Måste man byta hela lås kistan? Eller finns det en enklare lösning?
Menar du att låsknappen studsar upp igen?
Det är ett känt fel. Byt låskistan om du har råd.
Vår workaround var att låsa med nyckel istf fjärren. :roll:
snowman skrev:Aha, jag går hämta en låskista på skroten tänkte jag.
Om jag minns rätt måste också datorn i bilen omprogrammeras på verkstad.
Att bara byta funkar inte. :(
Jag har bytt låskista på en av bakdörrarna på min V70 -02 mot en begagnad från skroten. Det behövs ingen omprogrammering eftersom låskistan inte kommunicerar digitalt med styrenheten. Se bara till att du får en låskista som passar. Vet inte vad det till äventyrs kan finnas för variationer mellan olika modellvarianter/årsmodeller. Eftersom det är en av framdörrarna är jag dock säker på att det är samma kista på S60 och V70 för en given årsmodell.
andersuw skrev:Jag har bytt låskista på en av bakdörrarna på min V70 -02 mot en begagnad från skroten. Det behövs ingen omprogrammering eftersom låskistan inte kommunicerar digitalt med styrenheten. Se bara till att du får en låskista som passar. Vet inte vad det till äventyrs kan finnas för variationer mellan olika modellvarianter/årsmodeller. Eftersom det är en av framdörrarna är jag dock säker på att det är samma kista på S60 och V70 för en given årsmodell.
Är du säker på att ingen omprogrammering behövs?

Har några kollegor som varit tvungna att göra en omprogrammering för att få låsningen att fungera.
Provocative77 skrev:Hade själv problem med detta på en -01a. Jag rev ner dörren, rengjorde och smörjde upp allt. Sedan funkade klockrent i 4000mil till, till jag sålde den.
Vad gjorde du rent och hur?

Är nyfiken. Skulle vara bekvämare att slippa krångla med nyckel i lås. :)
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...