Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Det har blivit rost på den smala plåtbiten, med galler i mitten, och som sträcker sig under gummit utmed hela framrutan. Rosten är i kanten mot gummit. Det är en volvo 945. Hur sitter denna plåtbit: Nedtryckt, skruvad, svetsad? Är det svårt att byta denna plåtbit? Kostnad på plåtverkstad? Tack för tips!
av roh66
Hej bilman!

Plåtbit? Är det torpedplåten mellan huven och framrutan du menar? Isf. är den fastskruvad. (3 stk)
Öppna huven så ser du. Volvo tar säkert (nu gissar jag) 5000+ för att lacka om den.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lätt att byta, leta på skrot så kanske du till och med kan få tag på en i rätt färg.

Mvh GK
av bilman
Tackar! Blir det vattenläckage om jag tvättar bilen innan lagningen? Har plåten tätningsfunktion? Har 745a och 945a samma denna plåtstorlek?
av Arne
Nej, det blir inget vattenläckage, du har drenage slangar som släpper ut vattnet. Undvik att tvätta med automattvätt då plåten är borta.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag vet faktiskt inte om det är samma plåt på både 700 och 900 men det borde vara det, om du avvaktar så finns det troligen någon som vet säkert.

Mvh GK
av Rådlös
Som alltid när det gäller frågor "passar delar mellan olika modeller och årgångar?" så kolla i en reservdelskatalog. Det finns ju en handfull firmor som säljer Volvodelar, Leta upp den delen du undrar över på din nuvarande bil. Notera detaljnumret. Leta upp motsvarande del på den andra tilltänkta bilen. Stämmer numret så passar delarna på båda (eller ibland flera) bilar. Men detta förutsätter naturligtvis att du tittar i samma katalog. Jag kan inte gå i god för att alla dom här firmorna har plåtdelar, men om man inte prövar får man aldrig veta något.

CVI Automotive (Hudiksvall) har nu öppnat sin nya webshop 071005 titta under kataloger
GCP (Jönköping)
Motoroldies / Volvo-Lelle (Örebro)
Swedish Treasures (USA)
Veteranprodukter (Fristad)
Veteranshop — Peja produkter (Askersund)
Örebro Agenturaffär

SVIS - Svenska Volvoklubbar I Samverkan (Köping) SVIS är lite speciellt. Dom säljer bara till medlemmar i någon Volvoklubb.
Sedan finns ju också SKRUVAT, som har "stående reklam" på det här forumet. Även Biltema och Mekonomen faller in i den här kategorin, men som sagt, jag vet inte om dom säljer plåtdelar.
Om du dessutom kollar här: http://www.volvopartswebstore.com/ så kan du i bästa fall få fram Volvos original detaljnummer.
av bilman
Tackar och bugar! kan jag utgå från att ALLA 945or oavsett årsmodell har samma storlek på plåtbiten?
av Rådlös
Även det kan du ju få fram i en katalog. Finns det bara ett detaljnummer med årsmodeller så gäller det ju hela 900-serien. Finns det två olika nummer så gäller det att kolla noga.
av Candypig
På min 940-95a bytte jag den för ett antal år sedan, om jag minns rätt köpte jag en begagnad från en 740-90a, men före 90 årsmodell passar de ej, och plåten är fortfarande helt rostfri.
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]