Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som vet om det här problemet med dålig limning av vindrutan så småningom åtgärdades på fabriken eller om man kan räkna med att även sent tillverkade bilar, som min egen V70 -15, så småningom riskerar att drabbas?
andersuw skrev:Är det någon som vet om det här problemet med dålig limning av vindrutan så småningom åtgärdades på fabriken eller om man kan räkna med att även sent tillverkade bilar, som min egen V70 -15, så småningom riskerar att drabbas?
Min nya ruta ser lite annorlunda ut upp emot taket. Den är liksom lite nedpressad mot slutet strax innan taket börjar. Så jag misstänker att dom åtgärdat detta med att designa om rutan lite där. Du ser det om du speglar ljus mot rutan just där.
Tack. Skall kolla om jag kan se något sådant. Fast jag får väl sedan försöka hitta en äldre bil att jämföra med och se om jag kan se någon skillnad. Kan förstås vara lite marigt att avgöra annars.
Ingår inte frontruta som en bärande detalj i bilens struktur? D.v.s. med undermålig limning minskar hållfastheten i bilen/karossen vilket i sin tur kan ha stor påverkan vid en kollision. Deta borde var en sak för Volvo att fundera på en en kontroll av deras produktion om vilka bilar de berör samt att undersöka dessa.
Raad skrev:Ingår inte frontruta som en bärande detalj i bilens struktur? D.v.s. med undermålig limning minskar hållfastheten i bilen/karossen vilket i sin tur kan ha stor påverkan vid en kollision. Deta borde var en sak för Volvo att fundera på en en kontroll av deras produktion om vilka bilar de berör samt att undersöka dessa.
Ja jag har förstått det att det ingår i en bärande konstruktion också. Ska även ta med detta i frågeställningen på hur slitaget på en ruta kan göra så den släpper i limningen ca 1 m i ovankant.
Raad skrev:Ingår inte frontruta som en bärande detalj i bilens struktur? D.v.s. med undermålig limning minskar hållfastheten i bilen/karossen vilket i sin tur kan ha stor påverkan vid en kollision. Deta borde var en sak för Volvo att fundera på en en kontroll av deras produktion om vilka bilar de berör samt att undersöka dessa.
ligger något i det du säger det borde dom verkligen göra! är ju en brist i produkten som man bör se över och finna en annan lösning så att säga om man inte finner en lösning på dagens problem så att säga...
LazerHawke skrev:
ligger något i det du säger det borde dom verkligen göra! är ju en brist i produkten som man bör se över och finna en annan lösning så att säga om man inte finner en lösning på dagens problem så att säga...

Misstänker att dom redan har löst det hela. Men om man kommer i efterhand så fixar dom det. Dock borde dom kanske ha gjort en återkallning när detta upptäcktes.
Bara min jäkla verkstad som jag misstänker myglar.
Det är bland annat för att rutan är en viktig detalj i bilens struktur som Volvo tydligen står för bytet upp till sex års ålder (för bilen). Så fick jag det förklarat i alla fall. Det är ju inte meningen att den ska lossna...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?