Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Tänkte med tråden att enda anledningen till att man inte monterade BLIS var att den var slut hos leverantören.
Då borde "infrastrukturen ligga där latent".
av oldtimersmc
Kollat på en 2015 (my16) Som har rubbet men ser inte ut att ha blis, kan ju va en "Bastard" de har ju en del avikelser i utrustningshänseende. Det som talar emot det är att det snarare är så att de har mer inte mindre.
av dissonans
Någonstans på hösten 2015 slutade man montera BLIS i 70- och 80-serierna. Så om bilen du tittade på är byggd t ex i november 2015 så saknar den mycket riktigt BLIS.
Användarvisningsbild
av apersson850
oldtimersmc skrev:Tänkte med tråden att enda anledningen till att man inte monterade BLIS var att den var slut hos leverantören.
Volvo kan säkert lägga till funktionen, på en eftermonterad BLIS. Frågan är om de vill, och med de menar jag då Volvo Göteborg. För om de inte gjorde det möjligt där, då finns det inte i möjlig konfiguration för bilen, vilket i sin tur gör att en verkstad kan inte få in nödvändig programvara. Systemet kommer att vägra, ungefär som om du skulle försöka ladda in motorstyrningsprogrammet för en diesel till en bensinare.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:
oldtimersmc skrev:Tänkte med tråden att enda anledningen till att man inte monterade BLIS var att den var slut hos leverantören.
Volvo kan säkert lägga till funktionen, på en eftermonterad BLIS. Frågan är om de vill, och med de menar jag då Volvo Göteborg. För om de inte gjorde det möjligt där, då finns det inte i möjlig konfiguration för bilen, vilket i sin tur gör att en verkstad kan inte få in nödvändig programvara. Systemet kommer att vägra, ungefär som om du skulle försöka ladda in motorstyrningsprogrammet för en diesel till en bensinare.
Det är säkert så, för övrigt ett märkligt beslut när man har valt att profilera sig så hårt på säkerhet som Volvo alltid gjort men det brukar finnas bra förklaringar till det mesta som i första påseendet verkar korkat.
av dissonans
Sen bör det vara så att tillgången på kamerorna fortfarande är låg (jag gissar att en eller flera ingående komponenter helt enkelt inte finns längre) och då bör priset på dem vara högt eftersom lagret trots allt ska räcka minst 10 år.
av andersuw
Volvo kan ju ha mer eller mindre bra skäl i de fall de inte tillåter eftermontering. I det här fallet är ju det faktum att grejerna är slut så när som på det reservdelslager man anser sig behöva för att reparera bilar med BLIS en inte helt orimlig anledning.
av andersuw
apersson850 skrev:Jag skrev inte att de inte vill, jag skrev bara att om de inte vill, då kan inte verkstaden göra något åt det på egen hand.
Sedan finns förstås möjligheten att någon "knäcker" tillräcklig mycket kod för att det skall vara möjligt även om Volvo centralt inte vill och därför inte tillåter sina verkstäder att göra det. När det gäller föregående bilgeneration (V70N m.fl.) har vi ju en forummedlem (johnnype) som kan ladda vilken mjukvara som helst förutsatt att den är avsedd för bilen. Allt han behöver är att låna en styrenhet som redan har mjukvaran installerad och som han kan kopiera den ifrån. Men jag har ännu inte sett exempel på att någon kan göra motsvarande på den generation bilar som vi talar om i den här forumdelen.
av oldtimersmc
Tänkte mest att man skulle ju kunna köpa en på skroten och sedan köpa programvaran.

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]