Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slug
Hej! Börjar bli dags att byta ut våran V70 2,4d -10, kikat lite på v60. Hur är den
att leva med jämfört v70in? Vägljud tex att den är mindre förstår jag att den är men vi är bara två.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nästan en perfekt bil!!
Stör mig inte på något vägljud. Har 17" dubbfria 19" på sommaren.
Lagom stor. Vi är två med två mopsar som sitter i en bur som tar upp nästan halva bagaget eller kanske 40%. Får in matkassar, träningsväskor mm.
Går bra och stabilt på vägen.
Att bilen är väldigt vanlig betyder nog att den är bra :wink:
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag gick från V70 R-design -12 till en V60 summon -17 och det finns skillnader, små och kanske inte så viktiga men ibland saknar jag min V70 helt klart.

1. Storleken, den får plats mindre i bagaget, men det hade troligen inte fått plats i V70:n heller (Ikea möbler) och
det lilla det skiljer spelar ingen roll. Packa smartare, man har ändå med sig för mycket skit ute på vägarna. Men lite mindre bil (även om det
inte är så mycket mindre) ger andra fördelar. Lättare att parkera, lättare att manövrera och en sak är GRYM, svängradien. V70:n var som
en gammal glasslåda, och svänga runt ett hörn krävde nästan alltid lite backning. V60:n nästan vrider sig genom hörnen. Grymt imponerad!

2. Motorhuven på V60 stänger inte sig när man släpper den, man får trycka till på vänster sida så den låser sig. Inget fel, utan så är det. Men V70 hade en tyngre huv så den klippte alltid igen av ren gravitation. Huven är alltså lättare
på V60. Spelar kanske ingen roll, men jag reagerade på att det kändes "billigare".

3. Dörrarna är lättare på V60, fördel ibland, men efter några år med V70 var tyngden i dörren lite ett "kvalitetsmärke" och jag gillade att det var robust. En annan sak är att V70 har fodrade fickor i dörrarna, dvs det är inte ren plast utan på sidorna sitter det lite textil vilket ger kvalitekänsla och saker som ligger i dörrarna låter mindre. På V60 är det ren hårdplast nedanför handtagen så allt låter och det är riktigt kinastuk på det. Alltid haft mina solglasögon i läderfodral i dörrfickan, men efter 5 minuter i V60:n blev jag tokig på att det lät så förbaskat när lädret åkte runt på hårdplasten. Fick flytta dem till mittkonsolförvaringen istället. Här tycker jag det märks mest att Volvo sparat in. Hårdplast i dörrarna trodde jag tillhörde kinabilar för 150 000 ~ 200 000 kronorsklassen. Inte en Volvo för 350 000kr.

4. Vredet till att öppna motorhuven är en designmiss. Stort vred som sticker ut och ser ut som fan själv. Inte den smarta designen du har i V70, infällt och skriker kvalite.

5. Vägljudet är typ detsamma tror jag, försökt känna efter om det låter mer eller mindre, men det är snarlikt. Har förvisso inte samma stereo som i min V60 som jag hade i min V70 (Prem sound med baslåda och centerfront), utan bara baspaketet. Men då jag inte spelat så högt innan tycker jag mig kunna avgöra att vägljudet är helt okej. Möjligen lite högre.

6. Tekniken i min V60 är 100000 gånger bättre än i min V70, men det har ju att göra med mer tillvalda paket och nyare bil.

Ja, det var väl lite som jag reflekterat över och hoppas att jag inte skrämt upp dig för mycket nu.
Hade jag kunnat hade jag valt en ny V70 utan att tveka, men som förmånsbil var jag tvungen att köpa nytt och
då var V70 inte ett alternativ. Men även om det är lite hårdplast och man får trycka lite extra på huven m.m så
är jag grymt nöjd med min V60. Att jag sedan kommer dubbel så långt på en tank är bara bonus, men så är det när man
går från T4 till D4. :P
Användarvisningsbild
av Perra83
Huven kan man kasta igen :wink:
Hårdplasten i dörrsidorna håller jag med helt om. Jag har inte ens en förbrukad P-biljett i dörrfacket!!! När jag tänker efter har nog alla Volvo som jag har ägt haft plast i facken.
Å andra sidan gillar jag inte blanksvart plast i kupén som 90-serien har. Fick känna på skiten i en lånebil... renault.......
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag har förvisso inte kastat igen huven, ny bil vetdu =)
Men jag har provat att släppa den från den höjd jag brukar göra och den låser höger sida, men inte vänster.
Samma sak med alla V60 som jag kollat (4 st ) och jag såg att säljaren även tryckte igen vänster sida när han
visade bilen vid uthämtning (vi öppnade motorhuven för att kolla så allt var ok). Men men, man gör det så sällan
och bara man vet om det. Jag kan ju säga att första gången var jag redigt förbryllad när bilen sa att motorhuven
var öppen och jag hade stängt den säkert 5 gånger.

I dörrfacket har jag alltid haft en packe dvdskivor i ett mjukt fodral(Hängt med från bil till bil genom åren) och mina solglasögon.
V70 var min första Volvo, men den hade (och även min kompis V70) ett tunt textilfoder på fackets insida (utåt) och
sedan var dörrens läder ända ner, vilket gjorde att facket var mjukt på ena sidan och textil på andra.

Körde V90 några dagar medan jag väntade på min V60, vart fanns plasten i den? Jag hade däremot alu för
högtalarna och hålen i alu-plåten var vassa, trodde nästan jag skar mig när jag drog fingrarna över :D
Edit: Kollade på bygg min volvo nu och det var väl plasten för högtalarna du menade :) som sagt, hade alu-plåt där, men gillade inte heller det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag bytte från v70 -12 till v60 -15, det börjar bli ett tag sen men detta är "lite större" grejer;

Jag saknar ibland el-luckan. Inget fel på v60ins, men eldriven är den inte.

Hade velat ha laminerat och tonat, det finns inte. Film slipper jag gärna så det är ingen lösning.

Hade gärna haft spotify och soundcloud som appar, det lär man väl aldrig få se.

Annars är det bara positivt. Vindrutespolningen är ljusår bättre, känns mycket mer solid, åkkomforten/vägkänslan är på en helt annan nivå.
Den är lite mindre i bagagen, men det är inget slm bekommer mej.

När jag köpte min testade jag en v70 bagagerumsmatta i en v60 som fanns i hallen, här är skillnaden:
Bild
av Primus
Kör V60 D6 nu. De två tidigare var XC70 och Passat. I grunden tycket jag V60 är den perfekta storleken för de allra flesta. Vi är ju lite galna i detta land som kör så stora bilar. Jag var själv orolig för bagageutrymmet då batterierna tar en del av det redan något begränsade utrymmet. Men det har fungerat utan problem. Att jag sedan tittar efter en V90 eller nya XC60 beror på att vi har barn och då gör det inget om bilen är lite större. Men skulle Volvo ha presenterat en ny V60 med exakt samma storlek skulle jag nog ändå köpt den framför en V90 pga den yttre storleken. Den inte är alltså tillräckligt bra och den yttre vill jag ha så liten som möjligt.

Annars tycker jag den är helt okey. Plasten i dörrfacken är irriterande men går att lösa med ett eget inlägg(lite b, men ändå...). Motorhuven låser inte som redan nämnts när man släpper den. Så även efter snart 2,5 år får jag stanna och stänga den en gång till efter att åkt ut från macken och upptäckt detta efter att ha gjort något under huven.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Några tips på hur man lätt kan fodra plastfacken?
Jag tänker ju på att det är en leasingbil som ska tillbaka, så inget som inte går att återställa.
Har funderat på om det skulle räcka att lägga lite sådan där antiglidmatta i botten, det fodrar så
klart inte sidorna, men saker borde ligga still och man behöver troligen inte limma fast den.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ut ... ta-819017/
av Slug
Är plastiga dörrsidor största problemet :D , så bör det fungera för mig.har inget i dörrfacken
Får försöka finna tid att ta mig till en åf och provköra olika motorer.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Har funderat och ja, plastiga dörrsidor är nog faktiskt största problemet :roll:
Huven och vredet till huven är ju inget fel utan en "feature" :P
Sedan får man tänka om lite när det kommer till vart saker ska ligga.
Jag hade fickor längst fram på stolarna, det har jag inte längre (Tror det är en R-design detalj?).
V60 har inte heller "myntfacket" mellan stolarna och mittkonsolfacket är ungefär hälften så stort.
Kopphållarna är dessutom lite för grunda för min smak, men som sagt. Allt handlar om att anpassa sig lite
vad och vart man lägger saker.

T.ex. har jag alltid haft min lilla Preem P-skiva liggades i myntfacket, nu hittade den en ny plats, facket
bakom AC-vreden/knapparna. Har aldrig använt det utrymmet innan, men det är utmärkt för P-skiva :D

Nej, det är nog bara att boka upp lite provkörning och köra tills stålet glöder
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]