Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
AndS skrev:Gissar och som jag skulle konstruerat den. Du kör ju redan idag öppningsfunktionen trådlöst och blåtand är ju samma sak, radiosändare/mottagare. Är ju ingen höjdare om du inte har Internetkoppling/mottagning när du ska låsa/låsa upp bilen utifrån att jag tolkar det som du vill använda VoC-vägen.
Mycket smartare att låta mobilappen direkt kommunicera med bilen utan att behöva ta Internetvägen.
Att låsa upp via appen idag går via internet och den uppkoppling bilen har.

Andra bilars system där man kan använda mobilen som nyckel för att starta bilen går via nätet. Det verkar vara enda sättet man kan få en ordentlig säkerhet/kryptering på det. Tesla t.ex har den funktionen... dom varnar för att köra utan nyckel och stänga av bilen där det inte finns mobiltäckning. (Då kan man inte starta den igen via mobilen och behöver hämta en nyckel...

Keyless går som alla vet direkt och utan att gå via internet.. men där är ju också säkerheten rätt kraftigt påverkad:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjuvl ... -ny-teknik
av AndS
Det är inga problem att skapa "tillräckligt" säkra system med digitala nycklar och blåtand. Man kan använda lösningar som gör att öppningskoden byts , etc. så den kommer garanterat vara säkrare än dagens keyless eller fjärrnycklar. Men har ingen aning om hur Volvo tänker en lösning. Vi får se när Volvo kommer med sin lösning.
av Gorban
Derank skrev:Systemuppdateringar ota finner jag högst osannolikt.
Tesla gör ju redan stora systemuppdateringar OTA så det är framtiden och vad jag läst så kommer detta till Volvo framöver.
av Jacobsson
Jag ser inte heller att det inte går att ta en stor uppdatering OTA. Finns en mängd sätt att lösa det på och jag tror Volvo känner till fler sätt..
Angående BT och kryptering är det så säkert man vill göra det.
Finns idag flera hundra tusen blåtandslås på hemdörrar, ex hemtjänstens personal som kan dela ut nycklar inför varje stopp istället för att åka runt med en stor nyckelknippa.
Användarvisningsbild
av Derank
Volvo klarar ju knappt en större uppdatering på verkstaden.
av TurboJonte
Om inte övriga tillverkare hänger med Tesla i form av OTA systemuppdateringar så är dom snart körda. Det är ett måste i dagens och framtidens bilar med den höga tekniknivån och snabba mjukvaruutveckling som det är idag. Det är fullständigt ohållbart att ta in bilarna till verkstad för att uppdatera mjukvaran.
Användarvisningsbild
av Derank
Volvo får nog börja med hårdvaran innan de ger sig p mjukvaran
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !