Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kopar1998
När tändningen slås på löser säkringen, varningsblinkers fungerar.
Blinkersspaken, stolsvärmen, bältesvarnare, dragkoppling urkopplade
av Kopar1998
Det är -94, 940 GL
Säkringen är för blinkers, stolsvärme, bältesvarnare samt dragkoppling.
Har även kopplat bort hastighetsmätaren ( nybytt pga hastighetmätarproblem.)
Felet kan ha blivit när vi kablade igång den, sedan laddades batteriet
av Kopar1998
Har tagit bort alla kablar till kontakten för draget.
Vilket av reläna är blinkersrelät, helst en bild
Är det samma relä för varningsblinkersen som till körriktningsvisaren? /Stefan
av NilsO
Det är ett och samma relä till körriktningsvisare, varningsblinkers och bältesvarnare.

Har tyvärr inte några kreativa förslag. Jag kan se att säkring 9, på 94 års modell, även går till något kallat "Solenoid P-shift lock". Det låter i och för sig som något som skulle kunna sitta utsatt under bilen med risk för kortslutning. Men isåfall bara på bilar med automatlåda, och osäker på om detta fanns på de exemplar som såldes i Sverige.
blinkersrelä 940.png
blinkersrelä 940.png (44.86 KiB) Visad 3630 gånger
Användarvisningsbild
av gnestakalle
i det fall du kör fast och inte hittar felet så blir det att kontrollmäta alla kretsar med hjälp av en multimeter.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har gjort mig ett "specialverktyg" för att mäta strömmen genom säkringarna. Jag har en äldre "kamvinkelmätare" som man använde "förr i tiden" när det satt brytarspetsar i tändsystemet. Den har en A mätare där man mäter genom en shunt. Jag har tagit en trasig säkring och lött på kablar som är kopplade till shunten som då är kopplad till mätaren. Den mäter då max 60A. Är egentligen till för att mäta på generatorn vad den laddar. 60A var en mycket kraftig generator när denna mätare var ny..... :lol: Kan lägga upp en bild på det i kväll om någon är intresserad. Jag "byggde" detta för en "vanlig" multimeter sällan mäter mer än 10A och starkaste säkringen (på min 745-a) är på 30A och 3 av säkringsplatserna i elcentralen hade "brunnit upp"
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]