Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Går det att eftermontera Blis på sena MY16 (tog slut på lagret så de sena hade ej detta )
Tänkte att om man köper en sen utan så borde man ju kunna köpa på skroten och senan uppdatera programvaran.
Någon som vet?
av andersuw
Med all sannolikhet går det inte att få rätt programvara för BLIS laddad av Volvo i efterhand. Så brukar det vanligen vara när det gäller ting som Volvo inte säljer som tillbehör, särskilt om det rör sig om säkerhetsdetaljer. Självfallet handlar detta bara om vad Volvo bestämt skall vara möjligt att förändra och inte på mjukvarusidan, inget annat.

Om du vill ha BLIS, köp en tidig -16 eller ta en -15 istället. Om du ser till att den -15 du kikar på har "businesspaket" (momentum + förarstödspaket)och om du också ser till att bilen har lastpaket tror jag du har täckt in allt vad Classic ger i MY -16 plus lite till.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag kan tycka att det är när BLIS flyttades bak till stötfångaren som det blev något att ha.
Har haft två bilar med den kamerabaserade varianten och ärligt talat är den inget att ha.
BLIS med CTA är däremot väldigt bra!
av andersuw
Säkert är den nya varianten av BLIS bättre men det innebär inte att jag tycker den gamla funkar dåligt. Man får ett och annat falsklarm men man lär sig snart i vilka situationer de inträffar och jag tycker inte det är särskilt störande. För det mesta funkar det som det skall.
av dissonans
Jag tycker inte heller kamerabaserad BLIS är något att ha - däremot gillade jag radarbaserad BLIS så som det fungerade i min V60. I min mening enorm skillnad på dessa två system, man märker verkligen åldersskillnaden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kan inte påminna mig något tillfälle där min BLIS (kamera) inte sett en bil som funnits vid sidan om min egen.
Däremot ser den exempelvis skuggan av kapellet på släpet ibland, när solen står lågt, men det är sådana situationer som man snabbt lär sig att känna igen.

Så visst finns utrymme för förbättring, men värdelöst är det inte.
av dissonans
Nej, gamla BLIS har inte missat bilar, däremot tycker jag att den gärna ger false positives. Regndroppar, lågt stående sol, släp som du säger.. För mig blev det lite väl många "vargen kommer" som faktiskt var falska alarm. Har man sen väl haft en bil med den radarbaserade (inklusive cross traffic alert som egentligen är det viktigaste med BLIS anser jag) så tycker man att den gamla lösningen verkligen är gammal...

Edit: BLIS, inte BLIR..
Senast redigerad av 1 dissonans, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Har BLIS på min MY12 och den funkat klockrent, max en extra varning på 300 mil och missar aldrig.
Radarn i fronten däremot en på 100, om det inte är snöglopp. Då förväntas jag att sitta och läsa instruktionsbok...
av oldtimersmc
Har BLIS på min MY12 och den funkat klockrent, max en extra varning på 300 mil och missar aldrig.
Radarn i fronten däremot en på 100, om det inte är snöglopp. Då förväntas jag att sitta och läsa instruktionsbok...

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]