Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Gällande min V70n -2001

Jag tvättade bilen med högtryckstvätt och nu går larmet varje gång jag skall låsa eller låsa upp med dosan. Säkringar är som de skall etc. Blåst ut nyckelhålet till dörren med luft etc.

Hjälp :(
Har du möjlighet till att låta bilen stå inomhus och torka, ifall det kommit fukt på fel ställe? Går också att läsa ut larmorsak om man har VIDA+DiCE.

Testa slå på blockerat låsläge och se om det hjälper, osäker på om det bara rör de inre sensorerna. I värsta fall kan du ju rycka säkringen till sirenen tills du löst det.
Om problemet dök upp omedelbart efter tvätt beror det sannolikt på att det trängt in fukt i ledningssystemet. Enklaste sättet att få bukt med det i så fall är att helt enkelt låta bilen få stå i varmgarage över natten. Om du inte har något eget sådant garage kanske du kan få låna ett av någon bekant eller göra en deal med personalen på någon GDS-hall eller verkstad om att bilen kan få stå inne där över natten mot någon liten avgift.
Har du tur så löser det sig med förslagen enligt ovan. Annars kan det vara nödvändigt att "öppna upp" alla ställen där det kan ha kommit in fukt. Det kan tex vara att dra isär elanslutningar, skruva isär komponenter, kränga av gummihättor etc för att fukten skall kunna komma ut.

Eftersom jag aldrig låter en högtryckstvätt komma i närheten av mina bilar så spolade jag rent från damm med trädgårdsslangen i motorrummet på min BMW M5. Det räckte för att den skulle börja misstända. Det löste sig inte förrän jag skruvade isär tändspolarna i sina beståndsdelar och lät bilen stå i garaget i flera dagar.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]