Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bepees
#11565
Hejsan. Har ett delikat problem med min gamla 855SE.2.5
Kollade lite felkoder när lambdalampan började lysa häromdan.
Jag behöver nu lite hjälp med att tyda dessa. Hoppas ni kan hjälpa mig.
Det är ju tyvärr ett helt gäng koder. Om någon kan vad dom olika kontakterna i Socklarna är till för skulle jag bli överlycklig om ni skulle kunna skriva ner det också.

Tack på förhand
Stefan

Sockel A2
2-4-3

Sockel A7
1-2-2
1-3-2
1-1-3

Sockel B1
1-3-2
1-3-4
1-3-5
2-3-1
4-1-4
4-1-3
4-1-1

Sockel B2
1-2-2

Sockel B6
Händer absolut ingenting när man försöker kolla koderna.
Användarvisningsbild
av Sergej
#11574
Sockel A2
2-4-3 signal från trottelpositionsgivare utanför spännigsparametrarna

Sockel A7
1-2-2 brot på kretsen för solenoid S1
1-3-2 defekt styrenhet
1-1-3 defekt styrenhet

Sockel B1
1-3-2 defekt styrenhet
1-3-4 ej korrekt belastningssignal
1-3-5 defekt signal till injektor i cylinder 3
2-3-1 trottelpositionssignal ej reguljär
4-1-4 returventil för H frambroms ,bruten krets eller kortslutning (ABS och antispinnssystem)
4-1-3 inlopsventil för H frambroms , bruten krets eller kortslutning
4-1-1 inlopsventil för V frambroms , bruten krets eller kortslutning

Sockel B2
1-2-2 V frahjulsgivare-felaktig signal vid hastighet

Vad har du hittat den bilen ?
av bepees
#11578
Köpte den på en bilfirma i sala för ca 4 år sedan. Var schysst då... trodde jag. efter ett tag började saker o ting att gå sönder. Visade sig att den var krockad när jag var tvungen att skära sönder mattan på passagerarsidan och torka spolarvätska. Men va ska man göra... Har inte råd att köpa ny bil så man får försöka att laga det man kan.

Heh.. Vad skulle jag behöva byta för grejer för att inte felmeddelandena ska komma tillbaka(inom en snar framtid)?

Kan skriva lite mer utförligt i morgon när jag har lite mer tid.

MVH
Stefan
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11583
Sergej, du blandar ihop systemen nu...

A2 Bränslesystem:
243 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
Mät mellan 1 och 3 på kontakten, tomgång: c:a 1 KOhm, Fullt öppet spjäll: 2,3-2,9 KOhm.

A7 Instrument
122 Motortempgivarens period för lång.
motorstyrenheten borde ha satt en kod om tempgivaren är kass. Funkar tempmätaren i instrumentet?

132 Varvtalsgivarens signal saknas

113 Bränslenivågivare öppen krets

Fungerar mätarna i instrumentet är det nog bara att radera koderna och se om dom kommer tillbaka.

B1 Klimat
132 Kanaltempsensor förarsida avbrott eller kortslutning till spänning
134 -------"----------- passagerarsida -----------------"----------------
135 Motortemp. ingen frekvenssignal
231 Lägesgivare för spjällmotor ventilation, avbrott eller kortslutning till spänning
414 Kupetempsensorns aspireringsfläkt på förarsidan blockerad
413 ----------------------"----------------------------------- saknar styrspänning
411 Kupefläkt överström eller blockering.

Kupetempsensorerna sitter i innertaket vid kurvhandtagen. Det sitter en liten fläkt där som blir full med damm och stannar. Ta bort handtaget och vik ner innertaket lite så kommer du åt den.

Det är inte ovanligt att kupefläkten är trög. Att smörja hjälper ett tag, men byte rekommenderas. Låter den illa?


B2 Farthållare
122 Hastigheten har inte varit över 35 km/h eller hastighetssignal saknas.
Den här koden finns där så länge du inte åker fortare är 35 och sen läser koder utan att stänga av tändningen emellan.

B6 Elmanövrerad stol, har du inte det ska hålet vara tomt.

Rent allmänt när man får en massa koder är det bara att radera och se vad som kommer tillbaka. Lossa en batteripol är enklast.

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]