Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
BjörnS skrev:Hej! Nu dyker jag in i denna tråden då jag börjar fundera på en s80 som jag ser i många annonser är miljö/hybrid. Jag är mest ute efter rätt bil för rätt peng och kollar från 08 och framåt, har inga krav gällande bensin/e85/diesel. Ser nåt/några svar som lyder typ "köp år 2010 o framåt" Varför? MVH Björn

På my10 ökade effekten på 2.5ft från 200 till 231 och ska enligt pappret dra mindre bränsle. Även lite andra ändringar på in och utsida inför my10 var det också.
Användarvisningsbild
av börne
StefanN skrev:Vad hände för nåt på en MY10? 11 kom ju lite saker men inte mycket heller.
S80 fick nya mittkonsollen redan 2010 ett år innan V70, Jag har en Summum & vet inte om det spelar roll men jag har nya panelen, samt belysta dörrhandtag som Executive hade, sen fick Summum även Executive kromet på utsidan vilket lyfter bilen väldigt mycket enligt mig! Kan inte komma på nåt mer nu som skulle skilja!

Men motor "om man nu inte ska trimma" & utväxlingen är ett stort plus för 2010 mot äldre! Det är gött att ligga på sexan & den går på förhöjt tomgångsvarv i motorvägsfart men orkar ändå öka utan problem!
av BjörnS
aha...så skillnaden är hk samt 6 vxl?!
Men om jag bara vill köra bensin o hittar rätt bil med ft, behöver jag bry mig? (nån mellanservice 1500 mil ser jag inte som nåt problem då jag ändå gör service själv varje år på min s80-01 samt mina mc, moppar osv )
av BjörnS
Vill inte verka tjatig el så!
Men jag är av uppfattningen att lägger man ner lite tid på service och vårdar grejjerna själv, ska det löna sig!
Ex min svägerska o hennes man köpte en tysk bil av känt namn, miljöhybrid bensin/e85 för ett par år sedan typ en 08 el så.... Gud vad fel de hade, ena grejjen efter den andra på 20-25 tusen styck för rep, jag bara häpnade då jag hörde.! Då menar jag saker man inte kan rå på själv, som vanlig hemma-mek!
Vill ha nå liknande min nuvarande s80 som jag ägt sedan 08 fast nyare, och bara går & går med normal service samt utbyte av slitagedelar.osv., som även går igenom bes varje år utan problem.
Användarvisningsbild
av börne
BjörnS skrev:aha...så skillnaden är hk samt 6 vxl?!
6vxl har även dom äldre, men vad jag förstått är den högre utväxlad! Men nu kanske jag snackar i nattmössan! Vi låter någon bekräfta detta för säkerhets skull :wink:

Men det skiljer lite på benämningarna mellan 2009 & 2010 men är ingen växellådsexpert!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Det är väl en annan slutväxel som gör att utväxlingen skiljer sig åt mellan 09 och 10.
Användarvisningsbild
av börne
Jag vet i alla fall att min gör c:a 180 i 3000 rpm i sexan :D

Som en ren jämförelse mot min kollegas dåvarande 2,0F som varvade 3000 i 110 eller va det var! Minns inte vad min varvar i 110 men finns nån tråd där jag lagt in foto från mätarhuset då detta diskuterades!
av S80_140HK
Jag är också på jakt efter en S80/V70 2,5T/2,5FT. Helst en FT då jag till skillnad från många andra inte har nått problem med att köra på etanol.

För att förtydliga lite, har dessa motorer också problem med att multiremmen går av och trasslar in sig i kamremmen? Trodde det bara var dieslarna som hade det problemet...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]