Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
lindbacks skrev:Då kan man ju helt skippa säkringar?!?!

CEM vet jag inte vad det är, går det byta relä själv?

Följdfråga, vad är troligast som gått sönder??
CEM står för Central Electronic Module, det vill säga bilens huvuddator, och reläerna är troligen ej utbytbara. Du bör nog se till att läsa ut felkoder med en läsare specifikt avsedd för din bil, t.ex. VIDA/DiCE. Gissningsvis finns det någon sådan som kan hjälpa till att skapa klarhet om var felet sitter.
av Cox
Felkoder hit och dit,, enklast är ju att mäta om det finns ström fram till torkarmotorn typ.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
av andersuw
Själv finner jag det nog både enklare och i många fall mer klargörande att börja med felkodsläsning. Går på fem minuter, kräver ingen demontering av diverse delar för att komma åt vid motorn, lär tala om ifall motorn saknar spänningsmatning och kanske också ge ett bud på varför men kan också ge en del alternativa besked om det skulle vara något annat som felar. Det finns ju en anledning till att moderna bilar har tämligen välutvecklade felkodssystem, nämligen att det spar tid vid diagnosticering.
Användarvisningsbild
av Derank
men seriöst, vem fan släpar ut en dator för att felsöka torkarren, jag säger som Cox, hur svårt kan det vara att mäta om det finns spänning fram. Man förstår ju att dagens verkstadspesonal går bet om det enda de lär sig är att läs ut felkoden....men så kan ingen av dagens unga mekaniker idag skruva med en bil före OBD tiden heller.

Vadå gnista?
av andersuw
Derank skrev:men seriöst, vem fan släpar ut en dator för att felsöka torkarren, jag säger som Cox, hur svårt kan det vara att mäta om det finns spänning fram. Man förstår ju att dagens verkstadspesonal går bet om det enda de lär sig är att läs ut felkoden....men så kan ingen av dagens unga mekaniker idag skruva med en bil före OBD tiden heller.

Vadå gnista?
Men seriöst, hur svårt skall det vara att läsa innantill?

Jag påstod inte att det är svårt att mäta om det finns spänning fram till torkarmotorn. Jag påstod att det är ännu enklare, tar kortare tid och ger större informationsutbyte att läsa felkoder. Med felkodsläsning vet jag mer än du kan få fram med hjälp av din spänningsmätning innan du ens hunnit gräva fram de verktyg du behöver för att demontera vad som måste bort innan du kan utföra den.

Jag påstod inte heller att jag släpar ut någon dator i bilen. Felkodsläsningen gör jag från den stationära datorn i mitt arbetsrum eftersom det är smidigare. Kanske har du märkt att mekanikerna på Volvoverkstäderna inte heller släpar sina datorer någonstans utan jobbar med dem på den plats där de redan står. Om man vill kan man förstås även använda en felkodsläsare som inte behöver någon dator vid utläsningen och som inte är större än en vanlig multimeter.

Dagens unga proffsmekaniker klarar mig veterligen utmärkt att pyssla om även bilar utan OBD-uttag. Däremot verkar det ju som om det finns en och annan äldre amatörmekaniker som inte har vett att ta tillvara de fördelar det uttaget ger och därför förordar onödigt inneffektiva metoder. :roll:
Senast redigerad av 5 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
Derank skrev:men seriöst, vem fan släpar ut en dator för att felsöka torkarren

Jag som nu har VIDA+DiCE hade börjat där, ja. Kostar ju inget att kolla. Har man inte en dice kan man ju börja fundera på att demontera sig till motorn, men på vilket sätt är det en mer värdefull upplysning att konstatera motorn saknar ström än att kolla säkringarna? Och skulle den sakna spänning trots hela säkringar slänger man ju bort sin tid om man väljer börja felsöka exakt allt istället för att läsa felkoder efter orimlig strömförbrukning, kortslutningar eller annat.
av lindbacks
Nu har jag demonterat motorn (har ingen felkodsläsare)
Det är spänning på kabeln till motorn...men dock förstår jag inte hur den styr hastigheten för det är samma värden oavsett hur spaken står.

Antar det är motorn då?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är klart att det inte är någon skillnad på spänningen. Det finns ju bara 12 V i de här bilarna.
På äldre bilar kopplade man in olika lindningar för att köra olika fort. Om de kör med PWM i den här konstruktionen har jag inte tagit reda på, men det är inte omöjligt. Speciellt som det finns minst tre hastigheter. Om motorn då inte går syns det ingen skillnad på spänningen då heller, i alla fall inte med en sån multimeter som de flesta amatörmekaniker har.

Det ska finnas en styrenhet direkt på motorn också. Är det före eller efter den du mäter? Den kommunicerar via LIN med CEM. Men om den bara mäter hemmaläget eller faktiskt styr farten också vet jag inte. Enligt elschemat är det CEM som styr fram/back i alla fall.
av lindbacks
Mätte med en vanlig mätare, slet ut kontakten ur motorn. Så fort tändningen gick på så var der 12v på kontakten så då gissar jag att säkringen är hel (har inte lyckats demontera säkringsboxen för att felsöka där)

Dock så undersökte jag innuti motorn, tog bort knäppfästena på locket och därinne var det ganska fuktigt och blött. Oklart om den går igång om jag torkar ur så det blir torrt eller om nått gått sönder i kretskortet av kortslutning...
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]